KNEIPP-KITA: Gesundheitsförderung in Kneipp-Kitas in Bayern - eine explorative, cluster-randomisierte zweiarmige kontrollierte offene Studie.
Unter abgeschlossene Projekte bitte:
HELICAP – Gesundheitsfachkräfte und Gesundheitskompetenz in der Allergieprävention – ist ein Teilprojekt der Forschungsgruppe HELICAP (Health Literacy in Early Childhood Allergy Prevention), die von der DFG an den Standorten Hannover, Magdeburg, Regensburg und Freiburg gefördert wird (Sprecher: Prof. Christian Apfelbacher, Universität Magdeburg).
abgeschlossene Projekte:
Smart Moving - Projekt zur Bewegungsförderung von Studierenden der Universität Regensburg. Smart moving ist ein Kooperationsprojekt der Medizinischen Soziologie der Universität Regensburg (Institut für Epidemiologie und Präventivmedizin), dem Kompetenzzentrum für Ernährung (Kern, im Ressort des StMELF) und der Universität Bayreuth und wird finanziert durch die TK im Rahmen des Gesamtprojekts „Ernährungsverhalten und seine Folgekosten in Bayern“
A4M: ist ein Teilprojekt im BMBF-geförderten Forschungsverbund "CAPITAL4HEALTH - Capabilities for active lifestyle: an interactive knowledge-to-action research network for health promotion" und wird in Kooperation mit der Universität Bayreuth durchgeführt.
Monographien:
von Sommoggy und Erdödy, Julia: Erzählen rund ums Baby im Internetforum. Aushandlungsprozesse kultureller Wertvorstellungen unter Müttern. (Regensburger Schriften zur Volkskunde / Vergleichenden Kulturwissenschaften, 41). Münster 2021.
Artikel:
Lorenz, A.; Reismann, l.-M.; Leitzmann, M.; Bernardi, C.; von Sommoggy, J.; Weber, A.; Jochem, C. (2023): Climate-specific health literacy in health professionals: an exploratory study. Front. Med. - Healthcare Professions Education -
von Sommoggy J, Grepmeier E-M, Lander J, Apfelbacher C, Curbach J, Brandstetter S (2023) Health literacy in pediatric consultations on allergy prevention. Health Literacy Research and Practice. 2024 Apr;8(2):e47-e61. doi:10.3928/24748307-20240320-01
von Sommoggy J, Grepmeier E-M, Apfelbacher C, Brandstetter S and Curbach J (2023) Pediatricians’ experiences of managing outpatient care during the COVID-19 pandemic: A qualitative study in Germany. Front. Pediatr. 11:1127238. doi: 10.3389/fped.2023.1127238.
Lander J, Bitzer EM, von Sommoggy J, Pawellek M, Altawil H, John C, Apfelbacher C and Dierks M-L (2023) How do parents access, appraise, and apply health information on early childhood allergy prevention? A focus group and interview study. Front. Public Health 11:1123107. doi: 10.3389/fpubh.2023.1123107.
Lander, J.; Altawil, H.; Dilger, E.-M.; Levke Bruett, A.; Fricke, L.; Hoekstra, D.; John, C.; Krauth, C.; Krüger, K.; Schaubert, K.; von Sommoggy, J.; Thiele, A.; Dierks, M.-L.: Synchronous online focus groups in health research: application and further development of methodology based on experiences from two mixed-methods research projects. BMC Res Notes 16, 18 (2023). https://doi.org/10.1186/s13104-023-06288-0
Lander, J., Heiberger, A., Von Sommoggy, J. et al. Intentional and actional components of engaged participation in public health research studies: qualitative synthesis of a recruitment and retention process into the theory-informed INTACT-RS framework. BMC Med Res Methodol 23, 17 (2023). https://doi.org/10.1186/s12874-023-01838-3
Jochem C, von Sommoggy J, Hornidge A-K, Schwienhorst-Stich E-M and Apfelbacher C (2023) Planetary health literacy: A conceptual model. Front. Public Health 10:980779. doi: 10.3389/fpubh.2022.980779
Grepmeier EM, Pawellek M, Curbach J, Sommoggy JV, Drewitz KP, Hasenpusch C, Bitzer EM, Apfelbacher C, Matterne U. Two years into the COVID-19 pandemic: To what extent has health literacy in health professionals been addressed in research? Results from a scoping review. JMIR Med Educ. 2022 Sep 2. doi: 10.2196/39023
Curbach, J.; von Sommoggy, J.; Grepmeier, E: Gesundheitskompetenz und Gesundheitsfachkräfte. Public Health Forum, vol. 30, no. 2, 2022, pp. 105-107. https://doi.org/10.1515/pubhef-2022-0013.
Loss, Julika; von Sommoggy, Julia: Nudging in der Prävention: Was ist möglich, was ist vertretbar? Public Health Forum, vol. 30, no. 1, 2022, pp. 31-33. ttps://doi.org/10.1515/pubhef-2021-0124
von Sommoggy, J; Grepmeier, E; Curbach, J: Health Literacy-Sensitive Counselling on Early Childhood Allergy Prevention: Results of a Qualitative Study on German Midwives' Perspectives. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2022; 19(7):4182. https://doi.org/10.3390/ijerph19074182.
von Sommoggy, J; Grepmeier, EM; Curbach, J (2022): Gesundheitskompetenz-orientierte Versorgung durch Gesundheitsfachkräfte. In: Rathmann K., Dadaczynski K., Okan O., Messer M. (eds) Gesundheitskompetenz. Springer Reference Pflege - Therapie - Gesundheit. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62800-3_143-1.
Curbach j, Lander j, Dierks M, Grepmeier, von Sommoggy J: how do health professionals translate evidence on early childhood allergy prevention into health literacy-responsive practice? A protocol for a mixed method study on the views of German health professionals. BMJ Open 2021;11:e047733.doi:10.1136/bmjopen-2020-047733.
Michaela Gabes, Gesina Kann, Petra Stute MD, Julia von Sommoggy PhD, Christian J. Apfelbacher PhD: "As long as I have a toilet somewhere [...], I am fine´: perspectives from peri-and postmenopausal women about the impact of the urinary component of the Genitourinary Syndrome of Menopause (GSM). BMC Women´s Health 21,391 (2021). https://doi-org/10.1186/s12905-021-01523-x
Sauter A, Kikhia S, von Sommoggy J, Loss J: Factors influencing the nutritional behavior of Syrian migrants in Germany - Results of qualitative study. BMC Public Health 2021.
Lander J, Curbach J, von Sommoggy J, Bitzer EM, Dierks M: Awareness, Information-Seeking Behavior, and Information Preferences About Early Childhood Allergy Prevention Among Different Parent Groups: Protocol for a Mixed Methods Study. JMIR Res Protoc 2021;10(1):e25474. doi: 10.2196/25474
von Sommoggy J., Rueter J., Curbach J., Helten J., Tittlbach S. and Loss J. (2020) How Does the Campus Environment Influence Everyday Physical Activity? A Photovoice Study Among Students of Two German Universities. Front. Public Health 8:561175. doi: 10.3389/fpubh.2020.561175
Mann, D., Helten, J., Hoffmann, S.W., von Sommoggy, J., Rüter, J., Loss, J., Germelmann, C.C., Tittlbach, S. Bewegungsfördernde Bibliotheksarbeitsplätze an Hochschulen. Präv Gesundheitsf (2020). https://doi.org/10.1007/s11553-020-00806-9
Helten, J., Hoffmann, S., von Sommoggy J., Loss, J., Germelmann, C. & Tittlbach, S. (2020). Smart Moving: Bewegungs- und Sitzverhalten von Studierenden. In B. Wollesen, C. Meixner, J. Gräf, I. Pahmeier, L. Vogt & A. Woll (Hrsg.), Interdisziplinäre Forschung & Gesundheitsförderung in Lebenswelten. Bewegung fördern, vernetzen, nachhaltig gestalten (S. 80–85). Hamburg: Czwalina.
Loss, J., Aldoughle, Y., Sauter, A., von Sommoggy, J. 'Wait and wait, that is the only thing they can say': a qualitative study exploring experiences of immigrated Syrian doctors applying for medical license in Germany. BMC Health Serv Res 20, 342 (2020). https://doi.org/10.1186/s12913-020-05209-2