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Gregory Tucker

Adresse

Friedenstr. 30, Raum 1.9 (Posthof) - 93053 Regensburg

Telefon: 0941/ 630 0915 820

E-Mail: Gregory.Tucker@ur.de


Lebenslauf

Gregory Tucker has studied theology at the University of Oxford (BA, MSt), St Vladimir’s Orthodox Theological Seminary, New York (MA), and Fordham University, New York (PhD coursework). His training and research focuses in the fields of Patristics, Byzantine Studies, and Liturgy. He pursues secondary academic interests in the intersection of theology and Continental Philosophy, contemporary theological issues in Eastern Orthodoxy, and Liturgical Arts. In June 2017, he joined the DFG-Graduiertenkolleg “Metropolität in der Vormoderne” at Universität Regensburg, where he is working on his project, “‘That I may Hymn and Glorify your Ineffable Compassion’: Towards a History and Theology of the Hymnography of the Middle Byzantine Liturgical Synthesis,” under the direction of Prof. Dr. Harald Buchinger.


Gregory Tucker studierte Theologie an der Universität von Oxford (BA, MSt), Saint Vladimir’s Orthodox Theological Seminary, New York (MA), und Fordham University, New York (PhD-Kursphase). Seine Ausbildung und Recherchen haben als Schwerpunktfelder Patristik, byzantinische Studien, und Liturgie. Daneben interessiert er sich für die Kreuzung von Theologie und Kontinentalphilosophie, zeitgenössichen theologischen Themen in der Ostkirche, und den liturgischen Künsten. Im Juni 2017 wurde er Mitglied des DFG-Graduiertenkollegs „Metropolität in der Vormoderne“ an der Universität Regensburg, wo er unter Leitung des Prof. Dr. Harald Buchinger an seinem Projekt “‘That I may Hymn and Glorify your Ineffable Compassion’: Towards a History and Theology of the Hymnography of the Middle Byzantine Liturgical Synthesis” arbeitet.

Publikationen

·         “‘O Day of Resurrection!’ The Paschal Mystery in Hymns,” Studia Patristica XVI (forthcoming, 2017).

·         “The Council of Constantinople III (681): the Moral Dynamism of Christ and the Significance of Freedom,” in Seven Icons of Christ: the Christology of the Ecumenical Councils, ed. Sergey Trostyanskiy (Gorgias Press, 2016): 297–342.

·         “Converting the Use of Death: the Ascetic Theology of St Maximus the Confessor in Ad Thalassium 61,” in Orthodox Monasticism Past and Present, ed. John A. McGuckin, Sophia Studies in Orthodox Theology 8 (Theotokos Press, 2014): 332-45.

Projekt

“That I may Hymn and Glorify your Ineffable Compassion”: Towards a History and Theology of the Hymnography of the Middle Byzantine Liturgical Synthesis

 

This project proposes to examine some theological aspects of the hymnography of the Constantinopolitan liturgy during a period in which the city’s worship took a definitive turn towards its current form. The period from the final defeat of iconomachy, which was celebrated as the “Triumph of Orthodoxy” in 843, to the fall of the city to the Latins in 1204, is the age of the Middle Byzantine liturgical synthesis. During this time, a revised liturgy emerged under the influence of the Stoudite Monastery—namely, a synthesis of the sung office (asmatikē akolouthia) of Hagia Sophia with the liturgy of the Holy City of Jerusalem and the Monastery of Saint Sabbas in the Judean desert. Within the context of the Graduiertenkolleg, emphasis will be placed on three areas for further research: first, the effect on the internal dynamics of the city of the existence of multiple liturgical rites in parallel; second, the impact of liturgical reform on material culture; and third, the effect and significance of the establishment of a mimetic relationship between Jerusalem and Constantinople.


„Damit ich deine unsagbare Barmherzigkeit singen und verherrlichen darf“: auf eine Geschichte und Theologie der Hymnographie der mittelbyzantinischen liturgischen Synthese

Ziel dieses Projekts ist die Untersuchung einiger theologischer Aspekte der Hymnographie der konstantinopolitanischen Liturgie während einer Epoche, in der die Anbetungsform der Stadt einen deutlichen Schritt in Richtung ihrer heutigen Form vollzog. Der Zeitraum von der endgültigen Niederlage der Ikonengegner, welche als der “Sieg der Orthodoxie” im Jahre 843 gefeiert wurde, bis zur Einnahme der Stadt von den Lateinern im Jahre 1204, ist das Zeitalter der mittelbyzantinischen liturgischen Synthese. Während dieser Zeit entstand unter Einfluss des Studionklosters eine revidierte Liturgie, nämlich eine Synthese des gesungenen Amtes (asmatikē akolouthia) von Hagia Sophia mit der Liturgie der heiligen Stadt von Jerusalem sowie des Sabas-Klosters in der Judäischen Wüste. Im Rahmen des Graduiertenkollegs wird der Schwerpunkt auf drei Bereiche weiterer Forschung gelegt: erstens, die Auswirkung der Existenz mehrerer paralleler liturgischer Riten auf die innere Dynamik der Stadt; zweitens, die Auswirkung liturgischer Reform auf materielle Kultur; und drittens, die Auswirkung und Bedeutung der Gründung eines mimetischen Verhältnisses zwischen Jerusalem und Konstantinopel.

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