Zu Hauptinhalt springen
Startseite UR

Daniel Patrick Balestrini

Wissenschaftlicher Mitarbeiter, M. A.

Sprechzeiten

nach Vereinbarung


Foschung

Forschungsschwerpunkte:


Beschreibung des Dissertationsvorhabens:

Optimizing the chances for achieving domain-specific excellence in gifted education through assessments of sociotopes and resources:

The actiotope model of giftedness and the allied concepts of resources (endogenous and exogenous resources) and sociotopes offer a framework for learning more about how to help individuals (a) identify an appropriate domain-specific developmental path to excellence and (b) actually make effective progress along a chosen path by making simultaneously goal-appropriate and context-appropriate adaptive decisions. Knowledge about effective development gained through the application of these concepts can be applied to talent development efforts in various skills and knowledge domains both within and beyond scholastic contexts. In a first empirical study, I am investigating a hypothesis relating to one particular kind of exogenous resource known as cultural educational capital: In particular, I am assessing whether references to effort in education are more frequent in education-related reporting in East-Asian news media than in North-American news media.

Publikationen

Balestrini, D. P. & Stöger, H. (im Druck). Alltagstheorien zu Hochleistungen in Ostasien. In C. Fischer, C. Fischer-Ontrup, F. Käpnick, F.-J. Mönks, N. Neuber & C. Solzbacher (Hrsg.), Potenzialentwicklung. Begabungsförderung. Bildung der Vielfalt. Münster: Waxmann.

Stoeger, H., Balestrini, D. P., & Ziegler, A. (in press).  International perspectives and trends in research on giftedness and talent development. In S. Pfeiffer, M. Foley-Nicpon, & E. Shaunessy-Dedrick (Eds.), APA handbook of giftedness and talent. Washington, D.C.: American Psychological Association.

Ziegler, A., Stoeger, H., & Balestini, D. P. (in press). Systemic gifted education. In C. O’Reilly, T. Cross, & J. Riedl Cross (Eds.), Provisions for gifted students. Dublin, Ireland: CTYI Press.

Balestrini, D. P. & Stöger, H. (2016). Zugänge der Hochbegabungsdiagnostik im Vergleich. Journal für Begabtenförderung, 16(1), 6-16.

Balestrini, D. P., Harder, B., Stöger, H. & Ziegler, A. (2014). Zur Verwendung der Begriffe Begabung, Talent und Hochbegabung: Ergebnisse einer korpuslinguistischen Analyse. News & Science, 36/37(1/2), 56–59.

Balestrini, D. P., Harder, B., Stöger, H. & Ziegler, A. (2013). Die Verwendung von Begabung, Talent und Hochbegabung in der deutschen Sprache: Ergebnisse einer korpuslinguistischen Untersuchung [Usage of giftedness, talent, and Hochbegabung in German: Findings of a corpus linguistics investigation]. Labyrinth, 117, 22–23.

Ziegler, A., Stoeger, H., Harder, B., & Balestrini, D. P. (2013). Gifted education in German-speaking Europe. Journal for the Education of the Gifted, 36(3), 384–411. doi: 10.1177/0162353213492247

Balestrini, D. P. (2009). Schriften zur Musikwissenschaft: Vol. 17. Hermann Mendel und Gustav Modes Operntextbibliothek: Zur Popularisierung der Oper im Industriezeitalter [Herman Mendel and Gustav Mode’s Opera Text Library: The popularization of opera in the Industrial Age]. Mainz: Are Musik.

Balestrini, D. P. (2009). Zwischen Reue und Rechtfertigung: Pfitzner über sein Engagement für die Nationalsozialisten in den Jahren 1934 und 1936 [Between remorse and rationalization: Pfitzner on his cooperation with the National Socialists]. Mitteilungen der Hans Pfitzner-Gesellschaft, 69, 29– 38.

Balestrini, D. P. (2009). Pfitzner, Hindemith, Frankfurt und die Moderne. Symposium Frankfurt, 27./28. Juni 2009 [Pfitzner, Hindemeth, Frankfurt and modernism: Conference in Frankfurt]. Mitteilungen der Hans Pfitzner-Gesellschaft, 69, 144–146.

Balestrini, D. P. (2008). Further Reading in English (bibiography). In H. Ullrich, Continuum Library of Educational Thought: Vol. 11. Rudolf Steiner (S. 231–249). London: Continuum International Publishing Group.

Balestrini, D. (2008). Hans Pfitzners Autounfall in Berlin im Winter 1936 [Hans Pfitzner’s car accident in Berlin in the winter of 1936]. Mitteilungen der Hans Pfitzner-Gesellschaft, 68, 145–148.

Balestrini, D. P. (2005). Schilling, (Friedrich) Gustav. In L. Finscher (Hrsg.). Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Musik, Bd. 14 (Personenteil, Sp. 1359-1361). Kassel: Bärenreiter.

Balestrini, D. P. (2002). Schillers absolute Ethik: Eine Deutung der Max und Thekla-Handlung [Schiller’s absolute ethics: An interpretation of the Max and Thekla storyline]. Focus on German Studies, 9, 73–86. Link via http://drc.libraries.uc.edu/handle/2374.UC/1943? show=full&type=title&offset=9&focusscope=&mode=browse

Vorträge

Vorträge auf wissenschaftlichen Kongressen

Balestrini, D. P., Heilemann, M. & Stoeger, H. (2016, March). Differing everyday views of giftedness and talent in East Asia and the United States. Presentation at the 15th International Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Vienna, Austria.

Balestrini, D. P., Heilemann, M., & Stoeger, H. (2015, September). Eine kulturvergleichende Untersuchung des Gender-Bias in Diskursen über Hochbegabung und MINT in den Medien. Präsentation auf dem 5. Münsterischen Bildungskongress, Münster.

Balestrini, D. P., Heilemann, M., & Stoeger, H. (2015, March). Measuring gender bias in authentic gifted STEM discourse: A study of newspaper writing in German-speaking Europe and the United States. Presentation at the International Conference for the Gifted and Talented, Brisbane, Australia.

Balestrini, D. P., & Stoeger, H. (2014, September). Regionally Specific Manifestations of Cultural Educational Capital (CEC) in News Writing. Presentation at the 14th International Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Ljubljana, Slovenia.

Kuhlmann, J. M., Greindl, T., Balestrini, D. P., & Stoeger, H. (2014, September). The role of learning and educational capital for high-achieving girls in STEM. Presentation at the 14th International Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Ljubljana, Slovenia.

Balestrini, D. P., & Stoeger, H. (2013, September). Regionally Specific Manifestations of Cultural Educational Capital (CEC) in Newspaper Articles. Presentation in an invited symposium at the Third Annual International Conference on Talent Development and Excellence (ICTDE), Antalya, Turkey.

Poster auf wissenschaftlichen Kongressen

Heilemann, M., Balestrini, D. P., Schirner, S. & Stöger, H. (2016, März). Gender Bias in der Darstellung von Care und MINT in Kinder- und Schulbüchern. Poster präsentiert auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin.

Giglberger, S., Gardeia, A., Kuhlmann, J., Balestrini, D. P. & Stöger, H. (2015, März). MINT-Girls Regensburg. Eine Initiative der Universität Regensburg und der Ostbayerischen Technischen Hochschule Regensburg. Poster präsentiert auf der 10. Jahrestagung des LernortLabor – Bundesverbandes der Schülerlabore e.V. (LeLa), Berlin.

Heilemann, M., Balestrini, D. P., Schirner, S., Stoeger, H. & Ziegler, A. (2013, September). Experiencing Positive Emotions in an E-Mentoring-Community for Gifted Girls in STEM. Poster presented at the Third Annual International Conference on Talent Development & Excellence (ICTDE), Antalya, Turkey.

  1. Fakultät für Psychologie, Pädagogik und Sportwissenschaft
  2. Institut für Pädagogik

Daniel Patrick Balestrini

PT 5.0.02

Daniel Balestrini

Tel.  0941/943-3652
Fax  0941/943-1993

Daniel-Patrick.Balestrini@ur.de