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PD Dr. Sebastian Suggate

Akademischer Rat

Sprechzeiten im SoSe:

Di, 14-15 Uhr u.n.V.


Forschung

Forschungsschwerpunkte:

  • Feinmotorik und Kognition (Lernvoraussetzungen von Schülerinnen und Schülern)
  • Sprachentwicklung und Schriftspracherwerb
  • Verkörperte Kognition und Sensomotorik

Laufende Projekte:


Feinmotorik und lexikalische Informationsverarbeitung: Eine experimentelle Untersuchung der Maturations-, Funktionalismus-, Semantic-Richness- sowie Nimble-Hands-Nimble-Minds-Hypothesen.

 

Zusammenfassung

Bisherige Erkenntnisse legen nahe, dass die Feinmotorik von Kindern und deren kognitive Entwicklung miteinander verknüpft sind. Jedoch bedarf es weiterer Forschung, um die empirischen und theoretischen Gründen für diesen Zusammenhang zu ermitteln. Bislang wurde davon ausgegangen, dass Zusammenhänge zwischen Feinmotorik und Mathe/IQ im Allgemeinen stärker sind als zur Sprachverarbeitung. In jüngsten Studien (Suggate & Stöger, 2014,  2016) fanden wir jedoch einen stabilen Zusammenhang zwischen Feinmotorik und Wörtern, die mit der Hand manipulierbar sind. In nachfolgenden Studien wird der Erklärungsgehalt von vier Hypothesen, welche die Zusammenhänge zwischen FMS und Wörtern mit einer hohen Körper-Objekt Interaktion darlegen, untersucht: der Maturation-, der Funktionalismus-, der Semantic-Richness- sowie der Nimble-Hands-Nimble-Minds-Hypothese. Um den Beitrag dieser Annahmen zu untersuchen, sind sechs Studien geplant, welche eine Mischung aus experimentellen, quasi-experimentellen und Längsschnittdesigns beinhalten. Zusätzlich zum möglichen pädagogischen Erkenntnisgewinn, könnten potenzielle Ergebnisse dazu betragen das jahrtausendealte Rätsel, wie Motorik und Geist miteinander verknüpft sind, zu lösen.

 

Beteiligte Personen:

PD Dr. Sebastian Suggate

Prof. Dr. Heidrun Stöger

Rebecca Zack

 

Experimentelle und längsschnittliche Untersuchung der Effekte von Sprachförderinterventionen im Vorschulalter bei Kindern mit einem Risiko für die Entwicklung schulischer Leistungsprobleme

Gefördert von der Deutschen Forschungsgemeinschaft (DFG)

 

Zusammenfassung

Kinder aus Familien mit Migrationshintergrund weisen häufig ein Risiko für eine ungünstige Entwicklung schulischer Fertigkeiten auf. Die vorschulische Förderung sprachlicher Fertigkeiten stellt einen vielversprechenden Ansatz dar, schulische und akademische Leistungen dieser Kinder zu verbessern. Insbesondere die Förderung der phonologischen Bewusstheit und die Vermittlung von Wortschatz sind aussichtsreich, jedoch besteht auf diesem Gebiet ein großes Defizit experimenteller, längsschnittlicher Forschung und zugehöriger Follow-Up-Designs. Darüber hinaus ist unklar, ob eher die Förderung eng umgrenzter Fähigkeitskomplexe (z. B. phonologische Bewusstheit) oder weitreichender Kompetenzen (z. B. Wortschatz) zielführend ist. Auch ist bislang nicht hinreichend geklärt, ob Wortschatz am besten durch direkte Instruktion, durch Vorlesen oder durch das freie Geschichtenerzählen vermittelt werden kann. Aus diesem Grund beabsichtigen wir die Durchführung einer Serie von Experimenten, um optimale Fördersettings einer dialogisch ausgerichteten Förderung zu ermitteln. Zum anderen schlagen wir eine randomisierte Längsschnittstudie mit schulischen Follow-Up-Untersuchungen vor, deren Ziel der Vergleich der Effekte verschiedener Förderansätze bei 5 – 6 Jahre alten Kindern auf die frühe Leseentwicklung ist. Die Ergebnisse würden einen großen theoretischen und praktischen Erkenntnisgewinn erbringen und das Verständnis erweitern, welche Fähigkeiten und Maßnahmen für eine erfolgreiche Sprach- und Schriftsprachentwicklung notwendig sind.

 

Beteiligte Personen

Arbeitsgruppe Universität Regensburg, Lehrstuhl für Schulpädagogik

PD Dr. Sebastian Suggate

Enni Vaahtoranta

 

Arbeitsgruppe Universität Würzburg, Lehrstuhl für Pädagogische Psychologie

PD Dr. Wolfgang Lenhard

Jan Lenhart

 

 

 

 

Publikationen

Suggate, S. P. (2016). A meta-analysis of the long-term effects of phonemic awareness, phonics, fluency, and reading comprehension interventions. Journal of Learning Disabilities, 49, 77-96. doi:10.1177/0022219414528540

Suggate, S. P., Pufke, E., & Stoeger, H. (2016). The effect of fine and grapho-motor skill demands on preschoolers’ decoding skill. Journal of Experimental Child Psychology, 141, 34–48. doi:10.1016/j.jecp.2015.07.012

Suggate, S., Stoeger, H., & Pufke, E. (2016). Relations between playing activities and fine motor development. Early Child Development and Care. Advance online publication. doi:10.1080/03004430.2016.1167047

Lenhard, A., Lenhard, W., Segerer, R., Suggate, S. (2015). Peabody Picture Vocabulary Test – Revision IV (Deutsche Adaption). Pearson Assessment GmbH: Frankfurt am Main.

Suggate, S. P. (2015). Pädagogische Ansätze für die Kita: Waldorf. Berlin: Cornelsen Schulverlag.

Suggate, S. P. (2015). The Parable of the Sower and the long-term effects of early reading. European Early Childhood Education Research Journal. doi:10.1080/1350293X.2015.1087154

Suggate, S. P. (2015). Vom Ergreifen zum Begreifen? News & Science: Begabtenförderung und Begabungsforschung, 39(1), 42-44.

Suggate, S. P. (2014). Feinmotorik und feinsinnige Gedanken. Befunde aus dem Kindergarten und der Grundschule. Erziehungskunst, Oktober Ausgabe.

Suggate, S. P., Reese, E., Lenhard, W., & Schneider, W. (2014). The relative contributions of vocabulary, decoding, and phonemic awareness to word reading in English versus German. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 27, 1395-1412. doi:10.1007/s11145-014-9498-z

Suggate, S. P., & Stoeger, H. (2014). Do nimble hands make for nimble lexicons? Fine motor skills predict knowledge of embodied vocabulary items. First Language, 34, 244-261. doi:10.1177/0142723714535768

Stoeger, H., Suggate, S., & Ziegler, A. (2013). Identifying the causes of underachievement: A plea for the inclusion of fine motor skills. Psychological Test and Assessment Modeling, 55, 274-288.

Suggate, S. P. (2013). Does early reading instruction help reading in the long-term? A review of empirical evidence. Research on Steiner Education, 4, 123-131.

Suggate, S. P., Lenhard, W., Neudecker, E., & Schneider, W. (2013). Incidental vocabulary acquisition from stories: Second and fourth graders learn more from listening than reading. First Language, S. 551-571.

Suggate, S. P., Schaughency, E. A., Reese, E. (2013). Chrildren who learn to read later catch up to children who learn to read early. Early Childhood Research Quarterly. doi:10.1016/j.ecresq.2012.04.004     

Suggate, S. P. (2012). Watering the garden before the rainstom: The case of early reading instruction. In S. P. Suggate & E. Reese, Contemporary debates on child development and education (pp. 181-190). London & New York: Routledge, Taylor & Francis.

Suggate, S. P., & Reese, E. (Hrsg.) (2012). Contemporary debates on child development and education. London & New York: Routledge, Taylor & Francis.

Reese, E., Sparks, A., & Suggate, S. (2011). Assessing children’s narratives. In E. Hoff (Ed.), Guide to research methods in child language. (pp. 133-148). West Sussex, UK: Willey-Blackwell.

Suggate, S.P. (2011). Viewing the Long-Term Effects of Early Reading with an Open Eye. In R. House (ed.). Too much too soon. (pp. 236-246). Gloucester, UK: Hawthorn Press.

Suggate, S. P., Schaughency, E. A., & Reese, E. (2011). The contribution of age and formal schooling to oral narrative and pre-reading skills. First Language, 31, 379-403.

House, R., Suggate, S. (2010). Don’t turn childhood into a speed race, say Dr Richard House and Dr Sebastian Suggate. The Times. 11 June, 2010.

Reese, E., Suggate, S., Long, J., & Schaughency, E. (2010). Children's oral narrative and reading skills in the first three years of reading instruction. Reading & Writing: An Interdisciplinary Journal, 23, 627-644.

Suggate, S. P. (2010). Why “what” we teach depends on “when”: Age as a moderator of reading intervention. Developmental Psychology, 46, 1556-1579.

Suggate, S. (8 July, 2010). Willing and Able? Nursery World.

Suggate., S. P., & von Behren, M. L. (2010). Früheinschulung und spätere Lesekompetenz: Was lernen wir von internationalen Studien? Rundbrief, 38, 13-15.

Suggate, S. P. (2009). School entry age and reading achievement in the 2006 Programme for International Student Assessment (PISA). International Journal of Educational Research, 48, 151-161.

Suggate, S. P. (2009). Why national assessment must allow for the special character of schools. Journal for Waldorf/Rudolf Steiner Education, 11(2), 23-24.

Schaughency, E., & Suggate, S. (2008). Measuring basic early literacy skills amongst year 1 students in New Zealand. New Zealand Journal of Educational Studies, 43, 85-106.

Suggate, S. P., &  Schaughency, E. A. (2007). The development of reading in Year 2 and its relation to reading performance in Year 3. The Bulletin, 109, 40-42.

Vorträge

Vorträge auf wissenschaftlichen Kongressen

Suggate, S. P. (2015, June). Is lexical processing for embodied vocabulary items linked to preschoolers' fine motor skills? Presentation at the Child Language Symposium. Warwick, England.

Suggate, S. P. (2014, June). Nimble Hands, Nimble Minds? Embodied Cognition in Early Childhood Education. Keynote at the Congress Research in Early Childhood Education and Social Pedagogy. Alanus Hochschule für Kunst und Gesellschaft.

Suggate, S. P. (2011, July). Matthew, Luke, and the Gospel of Early Literacy. Eingeladener Vortrag (Prof. Dr. Cordula Artelt). Univeristät Bamberg.

Suggate, S. P. (2010, June). Early Reading Instruction: Does it Really Improve Reading Achievement in the Longterm?. Keynote speaker at The Child – The True Foundation Conference in London, England.

Schaughency, E., Suggate, S., & Tustin, K. (2010, April to May). Using local norms to describe reading achievement: A longitudinal examination from third to fifth grade. Paper presented at the American Education Research Association 2010 Annual Meeting in Denver, CO.

Struthers, P., Schaughency, E., Suggate, S., Clarke, K., & Thurlow, J. (2010, April to May). Using A Back-Mapping Framework To Examine Early Literacy Skills In The First Year of School. Paper presented at the American Education Research Association 2010 Annual Meeting in Denver, CO.

Reese, E., Sparks, A., Long, J., Suggate, S., & Schaughency, E. (2008, August). Oral Narrative Skills and Reading Ability: Implications for Assessment. Paper presented at the 2008 conference of the International Association for the Study of Child Language in Edinburgh, Scotland.

Schaughency, E., Suggate, S., Thurlow, J., & Clarke, K. (2008, August). Early Identification of Children at Risk for Not Progressing in the New Zealand Curriculum. Paper presented at the meeting of the New Zealand Psychological Society in Christchurch, New Zealand.

Suggate, S. P. (2008, July). Younger children are less responsive to reading intervention: Evidence from meta-analysis. Paper presented at the Paris International Conference on Education, Economy, and Society in Paris, France.

Suggate, S., Schaughency, & Reese, E. (2008a, July). Age of Beginning Formal Reading Instruction and Later Literacy: Evidence from Longitudinal Research. Paper presented at the 2008 International Congress of Psychology in Berlin.

Suggate, S., Schaughency, & Reese, E. (2008b, July). Predictors of Oral Narrative Skill in the Early School Years. Paper presented at the 2008 International Association for Cross-Cultural Psychology in Bremen.

Schaughency, E., Suggate, S., & Reese, E. (2008c, July). Measuring the Home Literacy Environment in a Sample of New Zealand Primary Students. Paper presented at the 2008 Conference of the Society for the Scientific Study of Reading in Asheville, North Carolina.

Schaughency, E., Suggate, S., & Anderson, C. (2006, July). An Initial Evaluation of Concurrent and Predictive Validity of the Dynamic Indicators of Basic Early Literacy Skills (DIBELS) in a New Zealand Sample of Beginning Primary Students. Paper presented to the meeting of the Society for Scientific Studies of Reading in Vancouver, British Columbia.

Poster auf wissenschaftlichen Kongressen

Schaughency, E., Suggate, S. P., Tustin, K., & Madigan, S. (2009). From research and theory in reading development, for practice to assist learning: Preliminary evaluation of brief self-ratings of reading. Poster presented at the Second Educational Psychology Forum: Theory, Practice Challenges in Wellington, New Zealand.

MacKay, L.D., Ervin, R. A., Schaughency, E., Suggate, S., & Tong, J. (2008, July) Evaluation of Dynamic Indicators of Basic Early Literacy Skills (DIBELS) for Predicting Literacy Attainment in Canada and New Zealand. Poster presented at the meeting of the Canadian Psychological Association in Halifax, Canada.

Suggate, S., & Schaughency, E. (2007, August). The Development of Reading in Year 2 and its Relation to Reading Performance in Year 3. Poster presented at the meeting of the New Zealand Psychological Society in Hamilton, New Zealand.

Schaughency, E., & Suggate, S. (2007, July). Evaluation of DIBELS for Assessing Literacy Growth in New Zealand. Poster presented at the meeting of the American Psychological Association conference in San Francisco, California.

Suggate, S., Schaughency, E., Ervin, R., Goodman, S., McGlinchey, M., & Matthews, A. (2005, December). The Relationship Between Early Reading Acquisition, Disruptive Behaviour, and Demographic Characteristics in a Three-Year Study. Poster presented at the meeting of the New Zealand Psychological Society in Dunedin, New Zealand.

  1. Fakultät für Psychologie, Pädagogik und Sportwissenschaft
  2. Institut für Pädagogik

PD Dr. Sebastian Suggate

 

PT 5.1.03

 

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Tel.: 0941/943-3643
Fax: 0941/943-1993

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