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Dr. Ursula Fischer

Akademische Rätin a.Z.

Sprechzeiten im Wintersemester:
Di, 14:00-15:00 Uhr u.n.V.


Forschung

Forschungsschwerpunkte:

Publikationen

Beiträge in Zeitschriften

Dackermann, T., Fischer, U., Cress, U., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2016). Bewegtes Lernen numerischer Kompetenzen. Psychologische Rundschau, 67, 102–109.

Dackermann, T., Fischer, U., Huber, S., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2016). Training the equidistant principle of number line spacing. Cognitive Processing, 17, 243-258.

Dietrich, J. F., Huber, S., Dackermann, T., Moeller, K., & Fischer, U. (2016). Place-value understanding in number line estimation predicts future arithmetic performance. British Journal of Developmental Psychology. Advance online publication. doi:10.1111/bjdp.12146

Fischer, U., Moeller, K., Class, F., Huber, S., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2016). Dancing with the SNARC: Measuring spatial numerical associations on a digital dance mat. Canadian Journal of Experimental Psychology. Advance online publication. doi:10.1037/cep0000084

Patro, K., Fischer, U., Nuerk, H.-C., & Cress, U. (2016). How to rapidly construct a spatial-numerical representation in preliterate children (at least temporarily). Developmental Science, 19(1), 126–144.

Fischer, U., Moeller, K., Huber, S., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2015). Full-body movement in numerical trainings: A pilot study with an interactive whiteboard. International Journal of Serious Games, 4(2), 23-35.

Fischer, U., Rösch, S., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2015). Erkennen von Rechenschwäche durch LehrerInnen und Testungen im Klassenverband. Lernen und Lernstörungen, 4, 269-282.

Moeller, K., Fischer, U., Nuerk, H.-C., & Cress, U. (2015). Computers in mathematics education - Training the mental number line. Computers in Human Behavior, 48, 597-607.

Fischer, U., Link, T., Nuerk, H.-C., Cress, U., & Moeller, K. (2014). Neue Medien, neue Möglichkeiten: Wie Lernsoftware mathematisches Wissen vermittelt. In-Mind, 3, http://de.in-mind.org/article/neue-medien-neue-moeglichkeiten-wie-lernsoftware-mathematisches-wissen-vermittelt.

Link, T., Schwarz, E. J., Huber, S., Fischer, U., Nuerk, H. C., Cress, U., & Moeller, K. (2014). Mathe mit der Matte - Verkörperlichtes Training basisnumerischer Kompetenzen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17, 257-277. doi:10.1007/s11618-014-0533-2.

Fischer, U., Moeller, K., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2013). Interventions supporting children’s mathematics school success: A meta-analytic review. European Psychologist, 18, 89-113.

Huber, S., Fischer, U., Moeller, K,. & Nuerk, H.-C. (2013). On the interrelation of multiplication and division in secondary school children. Frontiers in Psychology, 4, 740.

Link, T., Moeller, K., Huber, S., Fischer, U., & Nuerk, H.-C. (2013). Walk the number line – An embodied training of numerical concepts. Trends in Neuroscience and Education, 2, 74-84.

Moeller, K., Fischer, U., Link, T. S., Wasner, M., Huber, S., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2012). Learning and development of embodied numerosity. Cognitive Processing, 13, 271-274.

Fischer, U., Moeller, K., Bientzle, M., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2011). Sensori-motor spatial training of number magnitude representation. Psychonomic Bulletin & Review, 18, 177-183.

Buchbeiträge

Fischer, U., Link, T., Cress, U., Nuerk, H.-C., & Moeller, K. (2015). Math with the dance mat: On the benefits of embodied numerical training approaches. In V. Lee (Ed.), Learning Technologies and the Body: Integration and Implementation in Formal and Informal Learning Environments (pp. 149-163). New York, NY: Routledge.

Fischer, U., & Moeller, K. (2014). Aktuelle Befunde zu Zahlenstrahltrainings – Verschiedene Ansätze und deren Wirksamkeit. In G. Schulte-Körne (Hrsg.), Legasthenie und Dyskalkulie: Neue Methoden zur Diagnostik und Förderung (S. 33-50). Bochum: Verlag Dr. Winkler.

Mann, A., Fischer, U., & Nuerk, H.-C. (2013). TEDI-MATH - Test zur Erfassung numerisch-rechnerischer Fertigkeiten vom Kindergarten bis zur 3. Klasse. In M. Hasselhorn, A. Heinze, W. Schneider, & U. Trautwein (Hrsg.), Diagnostik mathematischer Kompetenzen, Tests und Trends: Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik (N. F. Band 11, S. 97-112). Göttingen: Hogrefe.

Moeller, K., Fischer, U., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2012). Diagnostics and intervention in dyscalculia: Current issues and novel perspectives. In Z. Breznitz, O. Rubinsten, V. Molfese, & D. L. Molfese (Eds.), Reading, Writing, Mathematics and the Developing Brain: Listening to Many Voices (pp. 233-276). Heidelberg: Springer.

Cress, U., Fischer, U., Moeller, K., Sauter, C. & Nuerk H. C. (2010). The use of a digital dance mat for training kindergarten children in a magnitude comparison task. In K. Gomez, L. Lyons, & J. Radinsky (Eds.), Learning in the Disciplines: Proceedings of the 9th International Conference of the Learning Sciences (ICLS 2010) (Vol. 1, Full Papers, pp. 105-112). Chicago, IL: International Society of the Learning Sciences.

Vorträge

Vorträge auf wissenschaftlichen Kongressen

Fischer, U. (2016, Juni). Bewegung in der Dyskalkulietherapie?. „Jedes Kind kann lernen, aber wie? Bedingungsfaktoren für das Lernen“. 25. Fachtagung Fakultät der Erziehungswissenschaften der Universität Hamburg in Kooperation mit dem Fachverband für integrative Lerntherapie e. V. (FiL). Hamburg.

Fischer, U. (2016, Februar). Embodied Numerosity: Zusammenhänge zwischen Zahlen und körperlichen Erfahrungen. „Bitte zeig mir, wie es geht!“Tagung für Legasthenie und Dyskalkulie, Hall in Tirol, Österreich.

Dackermann, T., Fischer, U., Müller, J. M., Nuerk, H.-C., & Schneider, M. (2015, October). Optimizing embodied number line trainings: Preparing preschoolers for number relations. Second meeting of the Scientific Research Community WO.008.14N – Providing Support for Student Learning: Cornerstone findings, implications and recommendations from Cognitive Psychology for the Teaching of STEM, Leuven, Belgium.

Fischer, U., Dackermann, T., Moeller, K., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2015, January). Turning around children’s number line – Associations between number line direction and number magnitude. 33rd European Workshop of Cognitive Neuropsychology, Bressanone, Italy.

Fischer, U. (2014, Mai). Aktuelle Befunde zu Zahlenstrahltrainings – Verschiedene Ansätze und deren Wirksamkeit. 18. Bundeskongress des Bundesverbandes Legasthenie und Dyskalkulie e.V.: Übergänge gestalten – von der frühen Kindheit bis ins Erwachsenenalter, Erfurt.

Fischer, U., Moeller, K., Class, F., Huber, S., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2013, March). Eliciting and measuring access to magnitude information in embodied comparisons. 55. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Wien, Österreich.

Moeller, K., Huber, S., Link, T., Fischer, U., Nuerk, H.-C., & Cress, U. (2013, März). Mathe mit der Matte – Verkörperlichtes Lernen numerischer Kompetenzen. Erste Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel.

Link, T., Moeller, K., Huber, S., Fischer, U., & Nuerk, H.-C. (2012, April). Embodied training of the mental number line. 54. Tagung experimentell arbeitender Psychologen (TeaP), Mannheim.

Nuerk, H.-C., Fischer, U., Link, T., Huber, S., Moeller, K., & Cress, U. (2012, September). Learning and development of embodied numerosity. 5th International Conference on Spatial Cognition, Rom, Italien, Italy.

Fischer, U., Moeller, K., Bientzle, M., Sauter, C., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2010, January). Embodied spatial training of number magnitude representation: An intervention study. 28th European Workshop of Cognitive Neuropsychology, Bressanone, Italy.

Poster auf wissenschaftlichen Kongressen

Fischer, U., Dackermann, T., Moeller, K., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2015, January). Turning around children’s number line – Associations between number line direction and number magnitude. 33rd European Workshop of Cognitive Neuropsychology, Bressanone, Italy.

Fischer, U., Moeller, K., Huber, S., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2013, February). Eliciting and measuring access to magnitude information. Workshop: Interactions between space, time and number: 20 years of research, Paris, France.

Fischer, U., Moeller, K., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2011, January). Development and evaluation of a small-group intervention program for children with dyscalculia. 29th European Workshop of Cognitive Neuropsychology, Bressanone, Italy.

Fischer, U., Moeller, K., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2011, April). Effects of stimulus-response congruency: Embodied training of the mental number line on an interactive whiteboard. Workshop of the Israel Science Foundation: Typical and Atypical Neurocognitive Aspects of Numerical Processing. Be'erSheva/Haifa, Israel.

Fischer, U., Moeller, K., Bientzle, M., Sauter, C., Cress, U., & Nuerk, H.-C. (2010, January). Embodied spatial training of number magnitude representation: An intervention study. 28th European Workshop of Cognitive Neuropsychology, Bressanone, Italy.

Fortbildungen und Referententätigkeit

Fischer, U. (2016, April). Grundlagen der Zahlenverarbeitung, neurokognitive Verursachungsmodelle der Dyskalkulie. Fortbildung im Rahmen des „Lehrgangs Dipl. DyskalkulietrainerIn - Aufbaulehrgang zum Thema Rechenförderung“ der PGA Akademie für Prophylaktische Gesundheitsarbeit, Linz, Österreich.

Fischer, U. (2015, Dezember). Gendersensibler Mathematikunterricht. Lehrerfortbildung im Rahmen des Fort- und Weiterbildungsprogramms Sekundarstufe II an der PH Stefan Zweig Salzburg, Österreich.

Fischer, U. (2011, Oktober). Legasthenie und Dyskalkulie. Vortrag bei der Lehrerkonferenz der Freien Waldorfschule Tübingen.

Fischer, U. (2010, September). Dyskalkulie – Definition, Diagnose und Therapie. Vortrag bei der Dienstbesprechung des Psychologischen Dienstes der Agentur für Arbeit, Regionaldirektion Baden-Württemberg.

  1. Fakultät für Psychologie, Pädagogik und Sportwissenschaft
  2. Institut für Pädagogik

Dr. Ursula Fischer

PT 5.1.08

 

Fischer

Tel.  0941/943-1750
Fax  0941/943-1993

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