Zu Hauptinhalt springen
Startseite UR

Daniel Patrick Balestrini

Koordinator, M. A.

Sprechzeiten

nach Vereinbarung


Forschung

Forschungsschwerpunkte:


Publikationen

Heilemann, M., Mader, M., Balestrini, D. P. & Stöger, H. (im Druck). Empirische Befunde zu Mentoring und ihre Bedeutung für die Begabtenförderung an Hochschulen. In ÖZBF (Hrsg.), Mentoring an Hochschulen (19-32). Salzburg, Österreich: Österreichisches Zentrum für Begabtenförderung und Begabungsforschung.

Balestrini, D. P., & Stoeger, H. (2018). Substantiating a special cultural emphasis on learning and education in East Asia. High Ability Studies, 29, 79-106. doi:10.1080/13598139. 2017.1423281

Ziegler, A., Balestrini, D. P., & Stoeger, H. (2018). An international view on gifted education: Incorporating the macro-systemic perspective. In S. I. Pfeiffer (Ed.), Handbook of Giftedness in Children (15-28). Cham, Switzerland: Springer.

Balestrini, D. & Stöger, H. (2017). Alltagstheorien zu Hochleistungen in Ostasien. In C. Fischer, C. Fischer-Ontrup, F. Käpnick, F.-J. Mönks, N. Neuber & C. Solzbacher (Hrsg.), Potenzialentwicklung. Begabungsförderung. Bildung der Vielfalt (S. 197-207). Münster: Waxmann.

Stoeger, H., Balestrini, D. P., & Ziegler, A. (2017). International perspectives and trends in research on giftedness and talent development. In S. Pfeiffer, M. Foley-Nicpon, & E. Shaunessy-Dedrick (Eds.), APA handbook of giftedness and talent (pp. 25-39). Washington, D.C.: American Psychological Association.

Stoeger, H., Greindl, T., Kuhlmann, T., & Balestrini, D. (2017). The learning and educational capital of male and female students in STEM magnet schools and in extracurricular STEM programs: A study in high-achiever-track secondary schools in Germany. Journal for the Education of the Gifted. Advance online publication. doi:10.1177/0162353217734374

Ziegler, A., Stoeger, H., & Balestrini, D. P. (2017). Systemic gifted education. In J. R. Cross, C. O'Reilly, & T. L. Cross (Eds.), Providing for the special needs of students with gifts and talents (pp. 15-55). Dublin, Ireland: CTYI Press.

Balestrini, D. P. & Stöger, H. (2016). Zugänge der Hochbegabungsdiagnostik im Vergleich. Journal für Begabtenförderung, 16(1), 6-16.

Balestrini, D. P., Harder, B., Stöger, H. & Ziegler, A. (2014). Zur Verwendung der Begriffe Begabung, Talent und Hochbegabung: Ergebnisse einer korpuslinguistischen Analyse. News & Science, 36/37(1/2), 56–59.

Balestrini, D. P., Harder, B., Stöger, H. & Ziegler, A. (2013). Die Verwendung von Begabung, Talent und Hochbegabung in der deutschen Sprache: Ergebnisse einer korpuslinguistischen Untersuchung [Usage of giftedness, talent, and Hochbegabung in German: Findings of a corpus linguistics investigation]. Labyrinth, 117, 22–23.

Ziegler, A., Stoeger, H., Harder, B., & Balestrini, D. P. (2013). Gifted education in German-speaking Europe. Journal for the Education of the Gifted, 36(3), 384–411. doi: 10.1177/0162353213492247

Balestrini, D. P. (2009). Schriften zur Musikwissenschaft: Vol. 17. Hermann Mendel und Gustav Modes Operntextbibliothek: Zur Popularisierung der Oper im Industriezeitalter [Herman Mendel and Gustav Mode’s Opera Text Library: The popularization of opera in the Industrial Age]. Mainz: Are Musik.

Balestrini, D. P. (2009). Zwischen Reue und Rechtfertigung: Pfitzner über sein Engagement für die Nationalsozialisten in den Jahren 1934 und 1936 [Between remorse and rationalization: Pfitzner on his cooperation with the National Socialists]. Mitteilungen der Hans Pfitzner-Gesellschaft, 69, 29– 38.

Balestrini, D. P. (2009). Pfitzner, Hindemith, Frankfurt und die Moderne. Symposium Frankfurt, 27./28. Juni 2009 [Pfitzner, Hindemeth, Frankfurt and modernism: Conference in Frankfurt]. Mitteilungen der Hans Pfitzner-Gesellschaft, 69, 144–146.

Balestrini, D. P. (2008). Further Reading in English (bibiography). In H. Ullrich, Continuum Library of Educational Thought: Vol. 11. Rudolf Steiner (S. 231–249). London: Continuum International Publishing Group.

Balestrini, D. (2008). Hans Pfitzners Autounfall in Berlin im Winter 1936 [Hans Pfitzner’s car accident in Berlin in the winter of 1936]. Mitteilungen der Hans Pfitzner-Gesellschaft, 68, 145–148.

Balestrini, D. P. (2005). Schilling, (Friedrich) Gustav. In L. Finscher (Hrsg.). Die Musik in Geschichte und Gegenwart: Allgemeine Enzyklopädie der Musik, Bd. 14 (Personenteil, Sp. 1359-1361). Kassel: Bärenreiter.

Balestrini, D. P. (2002). Schillers absolute Ethik: Eine Deutung der Max und Thekla-Handlung [Schiller’s absolute ethics: An interpretation of the Max and Thekla storyline]. Focus on German Studies, 9, 73–86. Link via http://drc.libraries.uc.edu/handle/2374.UC/1943? show=full&type=title&offset=9&focusscope=&mode=browse

Vorträge

Vorträge auf wissenschaftlichen Kongressen

Balestrini, D. P., & Stoeger, H. (2018, August). Macro-level evidence for the cultural specificity of everyday giftedness conceptions. Presentation at the 16th International Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Dublin, Ireland.

Ziegler, A., AlGhawi, M., Aljughaiman, A., Balestrini, D., & Stoeger, H. (2018, August). The relationship between learning resources and performances among secondary school students, music and sport experts. Presentation at the 15th Asia-Pacific Conference on Giftedness, Bangkok, Thailand.

Balestrini, D. P., Heilemann, M. & Stoeger, H. (2016, March). Differing everyday views of giftedness and talent in East Asia and the United States. Presentation at the 15th International Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Vienna, Austria.

Balestrini, D. P., Heilemann, M., & Stoeger, H. (2015, September). Eine kulturvergleichende Untersuchung des Gender-Bias in Diskursen über Hochbegabung und MINT in den Medien. Präsentation auf dem 5. Münsterischen Bildungskongress, Münster.

Balestrini, D. P., Heilemann, M., & Stoeger, H. (2015, March). Measuring gender bias in authentic gifted STEM discourse: A study of newspaper writing in German-speaking Europe and the United States. Presentation at the International Conference for the Gifted and Talented, Brisbane, Australia.

Balestrini, D. P., & Stoeger, H. (2014, September). Regionally Specific Manifestations of Cultural Educational Capital (CEC) in News Writing. Presentation at the 14th International Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Ljubljana, Slovenia.

Kuhlmann, J. M., Greindl, T., Balestrini, D. P., & Stoeger, H. (2014, September). The role of learning and educational capital for high-achieving girls in STEM. Presentation at the 14th International Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Ljubljana, Slovenia.

Balestrini, D. P., & Stoeger, H. (2013, September). Regionally Specific Manifestations of Cultural Educational Capital (CEC) in Newspaper Articles. Presentation in an invited symposium at the Third Annual International Conference on Talent Development and Excellence (ICTDE), Antalya, Turkey.

Poster auf wissenschaftlichen Kongressen

Balestrini, D. P., & Stoeger, H. (2017, October). Salience of concern with learning and education in East Asia and the United States: Results of A cross-cultural study of news reporting. Poster presented at the 2017 Biennial Conference of the International Research Association for Talent Development and Excellence (IRATDE), Dubai, United Arab Emirates.

Heilemann, M., Balestrini, D. P., Schirner, S. & Stöger, H. (2016, März). Gender Bias in der Darstellung von Care und MINT in Kinder- und Schulbüchern. Poster präsentiert auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin.

Giglberger, S., Gardeia, A., Kuhlmann, J., Balestrini, D. P. & Stöger, H. (2015, März). MINT-Girls Regensburg. Eine Initiative der Universität Regensburg und der Ostbayerischen Technischen Hochschule Regensburg. Poster präsentiert auf der 10. Jahrestagung des LernortLabor – Bundesverbandes der Schülerlabore e.V. (LeLa), Berlin.

Heilemann, M., Balestrini, D. P., Schirner, S., Stoeger, H. & Ziegler, A. (2013, September). Experiencing Positive Emotions in an E-Mentoring-Community for Gifted Girls in STEM. Poster presented at the Third Annual International Conference on Talent Development & Excellence (ICTDE), Antalya, Turkey.

  1. Fakultät für Psychologie, Pädagogik und Sportwissenschaft
  2. Institut für Pädagogik

Daniel Patrick Balestrini

PT 5.1.14

Foto Graggo - 3935 - 049q

Tel.  0941/943-3652
Fax  0941/943-1993

Daniel-Patrick.Balestrini@ur.de