Zu Hauptinhalt springen
Startseite UR

Enni Vaahtoranta

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

Sprechzeiten: nach Vereinbarung


Forschung

Forschungsschwerpunkte:

Laufendes Projekt:

Reading and language development: Decoding and so much more

Decoding skills are essential for reading, however, reading is much more than decoding. In this research group we look at factors that may relate to reading success, but that also get at the broader foundations of reading with a particular focus on language development. Questions pursued include:

a)       story-telling interventions and preliteracy development;

b)      working memory, exposure, and second language acquisition;

c)       the role of oral narratives in reading and language development;

d)      reading instruction;

e)      mental imagery and reading performance.

 

A research project on story-telling and preliteracy development is currently being funded by the German Research Council (Deutsche Forschungsgemeinschaft, DFG).

 

Project collaborators:

Prof. Wolfgang Lenhard (University of Würzburg)

Jan Lenhart (University of Würzburg)

Dr. Sebastian Suggate (University of Regensburg)

Enni Vaahtoranta (University of Regensburg)

Publikationen

Lenhart, J., Lenhard, W., Vaahtoranta, E., & Suggate, S. (2017).  Incidental vocabulary acquisition from listening to stories: A comparison between read-aloud and free storytelling approaches.  Educational Psychology. Advance online publication. doi:10.1080/01443410.2017.1363377

Vaahtoranta, E. (2017). Aufwachsen mit zwei Sprachen – Wie viel Kontakt braucht es, um in einer Zweitsprache aufzuschließen? Lernen und Lernstörungen, 6(2), 106 .

Vaahtoranta, E., Suggate, S., Jachmann, C., Lenhart, J., & Lenhard, W. (2017). Can explaining less be more? Enhancing vocabulary through explicit versus elaborative storytelling. First Language, 38, 198-217. doi:10.1177/0142723717737452

Vorträge

Vaahtoranta, E., Segerer, R. & Lenhard, W. (2018, September). Wortsegmentierung bei Türkisch-Deutsch-Bilingualen: Die Rolle der Vokalharmonie. Vortrag auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt am Main.

Vaahtoranta, E., Suggate, S., Lenhart, J. & Lenhard, W. (2018, September). Prädiktoren frühen kindlichen Zweitspracherwerbs: Die Rolle der Spracherfahrung und des phonologischen Arbeitsgedächtnisses. Vortrag auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Frankfurt am Main.

Lenhart, J., Lenhard, W., Vaahtoranta, E., & Suggate, S. (2018, July). More than words: Narrator engagement during storytelling increases children’s word learning and on-task behaviour. Paper presented at the Society for Scientific Studies of Reading, Brighton, UK.

Vaahtoranta, E., Suggate, S., Lenhart, J, & Lenhard, W. (2018, June). Predictors of dual language learning: The role of language experience and phonological working memory. Presentation at the Child Language Symposium, Reading, UK.

Lenhart, J., Lenhard, W., Vaahtoranta, E. & Suggate, S. (2017, September). Wortschatzerwerb durch Vorlesen: Welche Rolle spielen die Platzierung und das Anspruchsniveau von Fragen?  Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster.

Vaahtoranta, E., Lenhart, J., Suggate, S., & Lenhard, W. (2017, September). Elaborative interactive storytelling: A randomised, controlled language intervention in preschool. Vortrag auf der Gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster.

Vaahtoranta, E., Suggate, S., Jachmann, C., Lenhart, J. & Lenhard, W. (2016, September). Ist weniger mehr? Vergleich eines elaborativen und eines expliziten Ansatzes zur Wortschatzförderung mit Geschichten. Vortrag auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig.

Vaahtoranta, E. (2016, September). Sprache ist mehr als Text: Befunde zur Bedeutung von Erzählen und Vorlesen für die Sprachentwicklung. Vortrag auf dem Erzählkongress der Akademie für Erzählkunst "Komm, schenke mir (d)eine Geschichte! – Die wunderbare Welt des Erzählens", Detmold.

  1. Fakultät für Psychologie, Pädagogik und Sportwissenschaft
  2. Institut für Pädagogik

Enni Vaahtoranta

PT 5.0.10

 

Vaahtoranta

Tel.  0941/943-1776
Fax  0941/943-1993

enni.vaahtoranta@ur.de