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Prof. Dr. Daniel Schnurr

Professor für Maschinelles Lernen, insbes. Uncertainty Quantification und Leiter der Forschungsgruppe Data Policies

Tel.: +49 941 943-68506
Email: daniel.schnurr@ur.de

Raum 513
Bajuwarenstraße 4
93053 Regensburg

 


Daniel Schnurr ist seit August 2022 Inhaber des Lehrstuhls für Maschinelles Lernen, insbesondere Uncertainty Quantification an der Universität Regensburg. Er leitet zudem die Forschungsgruppe Data Policies, die 2017 an der Universität Passau etabliert wurde und seit 2022 an der Universität Regensburg fortgeführt wird. Daniel Schnurr promovierte 2016 im Bereich Wirtschaftsinformatik am Karlsruher Institut für Technologie, wo er zuvor drei Jahre als wissenschaftlicher Mitarbeiter am Institut für Informationswirtschaft und Marketing (IISM) tätig war. Von 2007 bis 2013 studierte er Informationswirtschaft (B.Sc. & M.Sc.) am Karlsruher Institut für Technologie mit Auslandsaufenthalten an der John Molson School of Business, Concordia University (Kanada) und der Singapore Management University (Singapur).

In seiner Forschung befasst sich Daniel Schnurr mit den technischen, ökonomischen und gesellschaftlichen Implikationen neuer maschineller Lernverfahren und Daten als entscheidender Wettbewerbsfaktor und Innovationstreiber in digitalen Märkten. Seine Forschungsarbeiten sind in renommierten Fachzeitschriften wie beispielsweise Management Science, Journal of Information Technology, Journal of Industrial Economics, Business & Information Systems Engineering, Information Economics and Policy, Journal of Competition Law & Economics,Telecommunications Policy und MIT Sloan Management Review erschienen.

Seit 2022 ist Daniel Schnurr Research Fellow des Centre on Regulation in Europe (CERRE), einem in Brüssel ansässigen Think Tank. In dieser Rolle hat er zu mehreren Policy Reports zur Regulierung von digitalen Märkten und der Datenökonomie beigetragen. 
 


Publikationen


Begutachtete Beiträge in Fachzeitschriften

Fast, V., Schnurr, D., & Wohlfarth, M. (2022).
Regulation of Data-driven Market Power in the Digital Economy: Business Value Creation and Competitive Advantages from Big Data. Journal of Information Technology, im Erscheinen.
doi:10.1177/02683962221114394 [Preprint]
[VHB: A; ABS: Grade 4]

Krämer, J., & Schnurr, D. (2022).
Big Data and Digital Markets Contestability: Theory of Harm and Data Access Remedies. Journal of Competition Law & Economics, 18(2), 255–322.
doi:10.1093/joclec/nhab015 [Preprint]

Krämer, J., Schnurr, D., & Wohlfarth, M. (2019).
Winners, Losers, and Facebook: The Role of Social Logins in the Online Advertising Ecosystem.
Management Science, 65(4), 1678-1699.
doi:10.1287/mnsc.2017.3012 [Article]
[VHB: A+; ABS: Grade 4*; FT50] 

Horstmann, N., Krämer, J., & Schnurr, D. (2018).
Number Effects and Tacit Collusion in Experimental Oligopolies.
Journal of Industrial Economics, 66(3)650-700.
doi:10.1111/joie.12181
[VHB: A; ABS: Grade 3]

Krämer, J., & Schnurr, D. (2018).
Margin Squeeze Regulation and Infrastructure Competition. 
Information Economics and Policy, 45, 30-46.
doi:10.1016/j.infoecopol.2018.09.001
[ABS: Grade 2]

Krämer, J., & Schnurr, D. (2018).
Is There a Need for Platform Neutrality Regulation in the EU? 
Telecommunications Policy42(7), 514-529.
doi:10.1016/j.telpol.2018.06.004
[VHB: C; ABS: Grade 1]

Krämer, J., & Schnurr, D. (2014).
A Unified Framework for Open Access Regulation of Telecommunications Infrastructure: Review of the Economic Literature and Policy Guidelines. 
Telecommunications Policy, 38(11), 1160-1179.
doi:10.1016/j.telpol.2014.06.006
[VHB: C; ABS: Grade 1]
 

Eingeladene Beiträge in Fachzeitschriften

Krämer, J., Schnurr, D., & Wohlfarth, M. (2018).
Trapped in the Data-Sharing Dilemma.
MIT Sloan Management Review, 60(2), 22-23. [Article]
[VHB: C; ABS: Grade 3; FT50]

Krämer, J., & Schnurr, D. (2016).
Microeconomically Founded Information Systems Research.
In Bichler, M., & Frank, U. (Eds.), Theories in Business and Information Systems Engineering. Business & Information Systems Engineering, 58(4), 291-319.
doi:10.1007/s12599-016-0439-z
[VHB: B; ABS: Grade 2]
 

Begutachtete Beiträge in Konferenzbänden

Sachs, N. & Schnurr, D. (2022).
Privacy Risks in Digital Markets: The Impact of Ambiguity Attitudes on Transparency Choices. 43rd International Conference on Information Systems (ICIS 2022)  Kopenhagen, Dänemark.
[VHB: A]

Schauer, A. & Schnurr, D. (2022).
Competition Between Human and Artificial Intelligence in Digital Markets: An Experimental Analysis. 43rd International Conference on Information Systems (ICIS 2022). Kopenhagen, Dänemark.
[VHB: A]

Fast, V., & Schnurr, D. (2021).
Incentivising the Adoption of COVID-19 Contact-Tracing Apps: A Randomised Controlled Online Experiment on the German Corona-Warn-App.
Proceedings of the ACM SIGMIS Computers and People Research Conference (CPR 2021). Virtuelle Konferenz.

Fast, V., Schnurr, D., & Wohlfarth, M. (2021).
Data-driven Competitive Advantages in Digital Markets: An Overview of Data Value and Facilitating Factors. 
16th International Conference on Wirtschafts­informatik (WI 2021). Duisburg-Essen, Deutschland (Virtuelle Konferenz).
[VHB: C]

Fast, V., & Schnurr, D. (2020).
The Value of Personal Data: An Experimental Analysis of Data Types and Personal Antecedents. Proceedings of the 41st International Conference on Information Systems (ICIS 2020). Hyderabad, India (Virtuelle Konferenz). [Article]
[VHB: A]

Haberer, B., & Schnurr, D. (2018).
An Economic Analysis of Data Portability and Personal Data Markets. Proceedings of the 39th International Conference on Information Systems (ICIS 2018). San Francisco, USA. [Article]
[VHB: A] 
 

Monographien und Buchbeiträge

Schnurr, D. (2023).
Global Data Economics: Principles, Strategies and Policies. In (Hennemann, M.), Global Data Strategies - A Handbook, C.H.BECK Verlag. [Link]

Fast, V., Schnurr, D., & Wohlfarth, M. (2019).
Marktmacht durch Daten: Eine Analyse aus ökonomischer Perspektive. In (Specht, L., Werry, N. & Werry, S.), Datenrecht in der Digitalisierung, Erich Schmidt Verlag. [Link]

Schnurr, D. (2016).
Open Access to Telecommunications Infrastructure and Digital Services: Competition, Cooperation and Regulation. doi:10.5445/IR/1000061756
 

Politikrelevante Studien und Gutachten

Broughton Micova, S., Krämer, J., & Schnurr, D. (2020).
The Role of Data for Digital Markets Contestability: Case Studies and Data Access Remedies. Centre on Regulation in Europe (CERRE) Policy Report, 09/2020. [Link]

Krämer, J., Schnurr, D., de Streel, A. (2017).
Internet Platforms and Non-Discrimination. Centre on Regulation in Europe (CERRE) Policy Report, 12/2017. [Link]
 

VHB: Ranking nach VHB-JOURQUAL 3
ABS: Association of Business Schools Academic Journal Quality Guide June 2021
FT50: Financial Times Top 50 Journals used in FT Business School Research Ranking (2018)
 


Lehrstuhl für Maschinelles Lernen, insbes. Uncertainty Quantification



Fakultät für Informatik und Data Science

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