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Prof. Dr. Heidrun Stöger

Lehrstuhlinhaberin 

Sprecherin des Forschungskollegs

Sprechzeiten im Wintersemester:
Montag, 11.30-12.30 Uhr und nach Vereinbarung


Forschung

Forschungsschwerpunkte:

  • Lehr-Lernforschung
  • Hochbegabung
  • Genderforschung
  • Evaluation

Laufende Projekte:



Selbstreguliertes Lernen:
In dieser Serie von Forschungsprojekten werden zwei Bereiche zusammengeführt: Lernstrategien (z.B. Textverständnisstrategien, Zeitmanagement) und selbstreguliertes Lernen.
Im Rahmen mehrtägiger Lehrerfortbildungen werden Selbstregulationstrainings vermittelt, die während des regulären Unterrichts erprobt, evaluiert und verbessert werden. Die Trainings dauern jeweils mehrere Wochen und werden von den Lehrkräften, die an den Lehrerfortbildungen teilgenommen haben, durchgeführt. Die Planung der Lehrerfortbildungen erfolgt in Kooperation mit den staatlichen Schulämtern.
Neben der allgemeinen Wirksamkeit der Trainingsmaßnahmen auf das Lernverhalten und die Leistungen werden differenzielle Trainingseffekte betrachtet (z.B. Wirksamkeit bei hochbegabten Achievern und Underachievern, bei Kindern mit und ohne Migrationshintergrund, bei Schülern mit und ohne Leseschwierigkeiten). Zudem werden verschiedene weitere Aspekte untersucht, wie etwa emotionale und motivationale Auswirkungen selbstregulierten Lernens im Klassenzimmer, Bedingungen für erfolgreiches selbstreguliertes Lernen oder Einstellungen der Lehrkräfte zu selbstreguliertem Lernen.
Untersuchungsteilnehmer:
Schülerinnen und Schüler der Jahrgangsstufen 4 bis 10, Lehrkräfte verschiedener Schularten

Ein Projekt im Rahmen dieses Forschungsschwerpunkts ist RESTLESS. Nähere Informationen zu diesemProjekt finden Sie hier


Beteiligte Personen:
Prof. Dr. Heidrun Stöger, Dr. Julia Steinbach, Stefanie Obergrießer, Benjamin Matthes, Matthias Mader, Stefanie Kiener



MINT-Mädchenförderung/Mentoring im Rahmen des Projekts „CyberMentor“
Frauen sind in MINT (Mathematik, Informatik, Naturwissenschaften und Technik) immer noch sehr stark unterrepräsentiert, was unter anderem auf das Fehlen von weiblichen Rollenmodellen zurückzuführen ist. Anliegen von CyberMentor ist es, das Interesse von Mädchen für den MINT-Bereich zu wecken und ihnen durch Mentoring und erfolgreiche Rollenmodelle Möglichkeiten aufzuzeigen, eine entsprechende Berufslaufbahn einzuschlagen.
CyberMentor ist ein Online-Mentoring-Programm für Schülerinnen ab 12 Jahren, die von Akademikerinnen aus dem MINT-Bereich für mindestens ein Jahr individuell betreut werden. Mentorin und Mentee stehen in wöchentlichem E-Mail-Kontakt und tauschen sich über Schule, Studium, Beruf und andere interessante Themen aus dem MINT-Bereich aus. Zusätzlich steht allen Teilnehmerinnen eine Internetplattform mit verschiedenen Foren und Chats zur Verfügung. Regelmäßig erscheint auf der Plattform die Internetzeitschrift CyberNews, in der interessante Artikel, Buchtipps und Rätsel zum MINT-Bereich veröffentlicht werden, zum Teil von den Teilnehmerinnen selbst verfasst.
Im Rahmen des Projekts werden drei Gruppen von Schülerinnen längsschnittlich untersucht: (1) Schülerinnen, die an dem einjährigen Programm teilnehmen, (2) Schülerinnen, dich sich angemeldet haben, jedoch erst nach einem Jahr am Programm teilnehmen dürfen (Wartekontrollgruppe mit vergleichbarem Interesse für MINT) und (3) Schülerinnen und Schüler, die sich nicht für das Programm angemeldet haben (Kontrollgruppe durchschnittlich interessierter Schülerinnen und Schüler). Neben der Entwicklung der drei Untersuchungsgruppen werden verschiedene Aspekte untersucht, die den Mentoring-Erfolg beeinflussen (z.B. Kommunikation über MINT-Inhalte, Beziehungsqualität, Merkmale erfolgreicher Mentees und Mentorinnen, Netzwerkbildung in und außerhalb der Online-Plattform).

Untersuchungsteilnehmerinnen:
Am Programm nehmen jährlich bis zu 800 Gymnasiastinnen zwischen 12 und 18 Jahren sowie bis zu 800 Akademikerinnen aus dem MINT-Bereich aus ganz Deutschland teil.

Finanzierung:
Die Finanzierung erfolgt derzeit durch verschiedene Unternehmen (z.B. Daimler AG, SAP AG, Arbeitgeberverband Gesamtmetall).
Für weitere Informationen siehe: www.cybermentor.de

Beteiligte Institutionen und Personen:
Universität Regensburg: Prof. Dr. Heidrun Stöger, Dr. Sigrun Schirner, Marion Dürrwanger, Dr. Michael Heilemann
Universität Erlangen-Nürnberg: Prof. Dr. Albert Ziegler, Katharina Gryc, Manuel Hopp


A Gifted Identification Kit for the United Arab Emirates: Identifying and Developing High Potentials

Researchers acknowledge the importance of supporting individual talents in every society. Yet findings indicate that the talents of young individuals regularly go undetected and that societies often fail at helping them transform recognized talents and strengths into high achievements and excellence. Individuals and societies pay a high price for this lost potential. Over the next three years (1 April 2015–31 March 2018), the UAE Gifted Identification Kit project will develop, test, and introduce a Gifted Identification Kit (GIK) for the United Arab Emirates to help avoid such undesirable outcomes.

To optimally support children with high potentials, researchers at the University of Erlangen-Nuremberg, the University of Regensburg, and King Faisal University, Al-Hassa, Saudi Arabia, are developing the UAE GIK to identify gifted students and offer recommendations about ideal forms of gifted education for selected pupils. Their work is being funded by the Hamdan Bin Rashid Al-Maktoum Award for Distinguished Academic Performance (Dubai) with a grant of more than € 1,000,000. The UAE GIK’s theoretical basis is the actiotope model of giftedness (Ziegler, 2005), which conceptualizes domain-specific achievement excellence as the long-term result of a successful, interdependent adaptation process—a coevolution—involving various components that exist both within individuals and in their material and social environments. The UAE GIK consists of a three-step identification process in accordance with the model. In the screening stage, teachers nominate their most talented students with the help of a specifically developed checklist. In the narrowing stage, an extensive test battery provides a sound means of identifying the most promising students among the stage-1 nominees. The test battery assesses fluid and crystallized intelligence as well as learning and educational resources. Finally, in the inclusion stage, the UAE GIK uses an interview guide to develop the best possible individual paths to excellence for each stage-two candidate. Furthermore, the inclusion stage ensures that each individual path to excellence is reasonable and desirable for all stakeholders—the pupils, their families, and their teachers. This is essential for ensuring the long-term effectiveness of gifted education placement decisions.


Collaborating institutions and researchers

University of Erlangen-Nuremberg (Germany): Prof. Drs. Albert Ziegler (project director), Tobias Debatin, Hyerim Oh, and Sarah Awad

University of Regensburg (Germany): Prof. Dr. Heidrun Stöger (project director),  Norah Al Mulhim, Daniel Patrick Balestrini, and Benjamin Matthes

King Faisal University of Al-Hassa (Saudi Arabia): Prof. Dr. Abdullah Aljughaiman (scientific project consultant)

Hamdan Bin Rashid Al-Maktoum Award for Distinguished Academic Performance (Dubai, United Arab Emirates): Dr. Mariam AlGhawi and Hessa Alamri

Funding provided by

Hamdan Bin Rashid Al-Maktoum Award for Distinguished Academic Performance (Dubai, United Arab Emirates)


Research-Based Preparation of a Global Talent Mentoring Hub (GTMH)

Mentoring is a means to provide effective extracurricular support for gifted students as they progress toward excellence in a given field. Online mentoring was shown to be particularly supportive for the talent development of students with high potential in STEM (science, technology, engineering, mathematics). In order to optimize the effects of online mentoring, it is necessary that online-mentoring programs are developed and implemented based on scientific criteria. Therefore, the goals of the GTMH project at the University of Regensburg are (1) to identify the most important determinants of effective online mentoring via empirical quantitative and qualitative research and (2) to develop a research-based global mentoring program for exceptionally talented and motivated youth in STEM – the Global Talent Mentoring Hub.

The GTMH project will conduct studies in two phases: in the first phase, the pre-mentoring research from 2018 to 2020, studies will be conducted on (1) optimal talent development in STEM fields, (2) needs assessment for best practice for mentoring programs, and (3) optimal online mentoring. First, international experts from different fields (STEM, talent development, networking, etc.), and in different roles (researchers, practitioners, etc.) will be surveyed on their views on different support mechanisms for talent development in STEM fields. Second, potential mentees and mentors, as well as experts from different areas (STEM education, giftedness, etc.) will be surveyed about their needs, requirements, and ideas concerning what they think an ideal mentoring program would entail. Third, existing online mentoring programs will be analyzed to determine what aspects (matching criteria, communication behavior, etc.) are essential for effective online mentoring.

The second research phase begins with the start of mentoring on the GTMH online platform (2020 and beyond). Formative evaluations will be conducted to determine the effectiveness of the program. Longitudinal studies will measure the growth of students in the mentoring group compared to students in a waiting list control group at several time points. In addition, factors contributing to mentoring success will be examined, such as communication about STEM topics, quality of mentee-mentor relationships, and STEM project involvement. Results of the formative evaluations will be used to continually improve the online mentoring platform.

Involved researchers:

Prof. Dr. Heidrun Stoeger (project director), Daniel Patrick Balestrini, Dr. Lars Döhling, Christin Graml, Dr. Michael Heilemann, Dr. Linlin Luo, and Matthias Mader

Funding provided by:

UNESCO-recognized Hamdan Bin Rashid Al-Maktoum Award for Distinguished Academic Performance (Dubai, United Arab Emirates)

GTMH Project as part of the World Giftedness Center:

The GTMH Project at the University of Regensburg is part of a larger research undertaking, the research-based conceptualization and preparation of a future World Giftedness Center (WGC). The WGC will be an evidence-based virtual center for giftedness research and education. The Global Talent Mentoring Hub (GTMH) currently under development in Regensburg will be a flagship offering of the future WGC.

Further information:

http://worldgiftednesscenter.org/

http://gtmh.world/ 


The fine-motor and sensorimotor foundations of learning

In a series of studies, we have demonstrated that fine motor skills (FMS) link to a range of early cognitive and academic skills. Specifically, preschoolers’ FMS relate to their concurrent and later performance on measures of early literacy, reading, and mathematics skills. Further, we have found evidence that children’s cognitive and language development is also affected by their FMS. The question now is to understand why FMS link to academic and cognitive development.

Understanding why and how children’s FMS influence their cognitive development relates to age-old philosophical struggles in understanding how the body relates to the mind (e.g., dualism) and how the senses influence and can be trusted in thought (e.g., rationalism, empiricism, phenomenology). Moreover, understanding how sensorimotor factors influence cognitive and academic development has implications for numerous disciplines, including education, psychology, medicine, and neurology.

Our current work has implicated three main explanations for links between FMS and cognitive development. The first points towards common developmental underpinnings, the second focuses on the functionality of FMS and sensorimotor skills for learning, and the third on shared internalized processes. One example of the latter explanation we termed the Nimble-Hands, Nimble-Minds hypothesis (Suggate & Stoeger, 2017, Quarterly Journal of Experimental Psychology).

 

Accordingly, we attempt to study links between FMS, sensorimotor skills, and cognitive development in a broad number of ways, touching on a number of disciplines. Particular foci of our work are on:

a)       establishing the key fine and sensorimotor skills involved;

b)      determining links between fine and sensorimotor skills and language and conceptual development;

c)       testing causal pathways between fine and sensorimotor skills and later academic development;

d)      conducting experiments to investigate theoretical explanations for links.

Project collaborators:

Dr. Philipp Martzog, Prof. Heidrun Stöger,  Dr. Sebastian Suggate, Rebecca Zack


Freiwillige Fortbildungsmaßnahme für Praktikumslehrkräfte des pädagogisch-didaktischen Schulpraktikums

Die in der LPO I verankerten Schulpraktika in den Lehramtsstudiengängen dienen der mehrstufigen Professionalisierung von Studierenden durch die Mitwirkung in der schulischen Praxis. Hierbei werden sie von Praktikumslehrkräften betreut und begleitet.

Im Projekt werden Praktikumslehrkräfte auf die Betreuung und Begleitung von Praktikanten vorbereitet. In Abstimmung mit Verantwortlichen der Schulaufsicht und Universitätskollegen, die Praktika betreuen, werden ein Lehrgang und Coaching-Maßnahmen entwickelt. Zentrale Elemente des Lehrgangs sind Informationen zum Wissensstand der Studierenden in Hinblick auf Praktika sowie für die Praktikumsbetreuung relevantes Theoriewissen (z.B. zu Feedback und Beratung). Bei der Umsetzung des Gelernten werden die Praktikumslehrkräfte durch eine Projektmitarbeiterin in Form von Coaching und Supervision unterstützt. Eine Evaluation des Lehrgangs und der Coaching-Maßnahme dient der Qualitätssicherung. Neben der allgemeinen Wirksamkeit werden beispielsweise Effekte der Maßnahme auf das Selbstwirksamkeitserleben der Lehrkräfte untersucht. Die Ergebnisse der Begleitforschung fließen kontinuierlich in die Verbesserung der Lehrgänge ein.

Untersuchungsteilnehmer:
An der Fortbildungsmaßnahme können ernannte Praktikumslehrkräfte aller Schularten der Regierungen Oberpfalz und Niederbayern teilnehmen. An der Untersuchung nehmen zudem Studierende des Lehramts aller Schularten teil, die ein Vorbereitungsseminar für das pädagogisch-didaktische Schulpraktikum besuchen.

Finanzierung:
Die Freiwillige Fortbildungsmaßnahme für Praktikumslehrkräfte des pädagogisch-didaktischen Schulpraktikums ist als Teilprojekt 02 Mitglied des Projektverbunds KOLEG - Kooperative Lehrerbildung Gestalten der Universität Regensburg und wird im Rahmen der gemeinsamen "Qualitätsoffensive Lehrerbildung" von Bund und Ländern aus Mitteln des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF) gefördert.

Für weitere Informationen siehe: www.uni-regensburg.de/koleg

Beteiligte Personen:   
Antonie Höldrich,
Dr. Sigrun Schirner, Caroline Kirr, Prof. Dr. Heidrun Stöger, Dr. Ulrike Lichtinger (aktuell beurlaubt)

Kontakt: fortbildung.praktikum@ur.de


Gender & Care in den Medien: Computergestützte Textanalysen zur Darstellung von Mädchen/Frauen und Jungen/Männern in Schulbüchern

Während Frauen in MINT (Mathematik, Informatik, Naturwissenschaft, Technik) unterrepräsentiert sind, gilt dies für Männer im Care-Bereich. Einen Erklärungsbeitrag hierfür könnten Rollenmodelle bilden, die unter anderem medial dargeboten werden. Im Kindes- und Jugendalter kommt unter anderem der medialen Darbietung von Rollenmodellen in Schulbüchern eine sozialisierende Wirkung zu. Die zentralen Fragestellungen des Projektes betreffen die Häufigkeit sowie die Art der Darstellung von Jungen und Männern in Care-Kontexten bzw. von Mädchen und Frauen in MINT-Kontexten in diesen Medien. Unter anderem wird untersucht, ob Mädchen und Frauen in ihrer medialen Präsentation überwiegend dem Geschlechtsstereotyp der sozial engagierten Frau bzw. Jungen und Männer eher dem Stereotyp des MINT-begabten Mannes entsprechen. Als Untersuchungsgegenstand werden die wichtigsten bayerischen Schulbücher herangezogen. Neben differenzierten Analysen dieser Medien nach Schulfächern, Jahrgangsstufen und Schultypen werden auch Stadt-Land-Unterschiede sowie zeitliche Veränderungen in der medialen Präsentation genderspezifischer Rollenvorstellungen in Care-Berufen und MINT untersucht.

Finanzierung:
Die Finanzierung erfolgt über das Bayerische Staatsministerium für Bildung und Kultus, Wissenschaft und Kunst im Rahmen des Forschungsverbundes ForGenderCare. Für weitere Informationen siehe: www.forgendercare.de

Beteiligte Personen:
Prof. Dr. Heidrun Stöger, Dr. Michael Heilemann, Dr. Sigrun Schirner, Bernhard Frühwirth

Publikationen

Beiträge in Zeitschriften
Editorials
Buchpublikationen und Herausgeberschaften
Buchbeiträge
Sonstige Arbeiten

Beiträge in Zeitschriften

Balestrini, D. P., & Stoeger, H. (2018). Substantiating a special cultural emphasis on learning and education in East Asia. High Ability Studies, 29, 79-106. doi:10.1080/13598139. 2017.1423281

Fischer, U., Rösch, S. & Stöger, H. (2018). Mit geschickten Händen besser rechnen. Begabt & Exzellent. Zeitschrift für Begabtenförderung und Begabungsforschung, 46(2), 8-12.

Fischer, U., Suggate, S. P., Schmirl, J., & Stoeger, H. (2018). Counting on fine motor skills: Links between preschool finger dexterity and numerical skills. Developmental Science, 21(4). doi:10.1111/desc.12623

Heilemann, M., Luo, L., Ziegler, A., & Stoeger, H. (2018). A dictionary-based approach to measure STEM-related communication in online mentoring. The Chronicle of Mentoring & Coaching, 2(1), 440–446.

Luo, L., Subotnik, R., & Stoeger, H. (2018). Mentors' impact on majoring in STEM for students with or without a parent in a STEM field. The Chronicle of Mentoring & Coaching, 2(1), 463–465.

Matthes, B., & Stoeger, H. (2018). Influence of parents’ implicit theories about ability on parents’ learning-related behaviors, children’s implicit theories, and children’s academic achievement. Contemporary Educational Psychology, 54, 271-280. doi:10.1016/j.cedpsych.2018.07.001

Steinbach, J., & Stoeger, H. (2018). Development of the teacher attitudes towards self-regulated learning scale. European Journal of Psychological Assessment, 34, 193-205. doi:10.1027/1015-5759/a000322

Suggate, S. P., Pufke, E., & Stoeger, H. (2018). Do fine motor skills contribute to early reading development? Journal of Research in Reading, 41,  1-19. doi:10.1111 /1467-9817.12081

Suggate, S. P. & Stoeger, H. (2018). Nimble hands, nimble minds? Die Bedeutung der Feinmotorik für die kognitive Entwicklung von Kindern. Blick in die Wissenschaft, 38, 26-29.

Mader, M. & Stöger, H. (2017). Lernen lernen: Selbstregulationsstrategien ein Leben lang erfolgreich lernen. Jugendhilfe, 55, 443-449.

Stoeger, H., Greindl, T., Kuhlmann, T., & Balestrini, D. (2017). The learning and educational capital of male and female students in STEM magnet schools and in extracurricular STEM programs: A study in high-achiever-track secondary schools in Germany. Journal for the Education of the Gifted, 40, 394–
416. doi:10.1177/0162353217734374

Stoeger, H., Hopp, M., & Ziegler, A. (2017). Online mentoring as an extracurricular measure to encourage talented girls in STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics): An empirical study of one-on-one versus group mentoring. Gifted Child Quarterly, 61, 239–249. doi:10.1177/00169862177 02215

Subotnik, R. F., Stoeger, H., & Olszewski-Kubilius, P. (2017). Talent development research, policy, and practice in Europe and the United States: Outcomes from a summit of international researchers. Gifted Child Quarterly, 61, 262-269. doi:10.1177/0016986217701839

Suggate, S. P., & Stoeger, H. (2017). Fine motor skills enhance lexical processing of embodied vocabulary: A test of the Nimble-Hands, Nimble-Minds Hypothesis. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 70, 2169–2187. doi:10.1080/ 17470218.2016.1227344

Suggate, S., Stoeger, H., & Fischer, U. (2017). Finger-based numerical skills link fine motor skills to numerical development in preschoolers. Perceptual and Motor Skills, 124, 1085-1106. doi:10.1177/0031512517727405

Suggate, S., Stoeger, H., & Pufke, E. (2017). Relations between playing activities and fine motor development. Early Child Development and Care, 187, 1297-1310. doi:10.1080/03004430.2016.1167047

Ziegler, A., Chandler, K., Vialle, W., & Stoeger, H. (2017). Exogenous and endogenous learning resources in the Actiotope Model of Giftedness and its significance for gifted education. Journal for the Education of the Gifted, 40, 310-333. doi:10.1177/0162353217734376

Ziegler, A., & Stoeger, H. (2017). Systemic gifted education. A theoretical introduction. Gifted Child Quarterly, 61, 183-193. doi:10.1177/0016 986217705713

Balestrini, D. P. & Stöger, H. (2016). Zugänge der Hochbegabungsdiagnostik im Vergleich. Journal für Begabtenförderung, 16(1), 6-16.

Hopp, M., Händel, M., Stoeger, H., Vialle, W., & Ziegler, A. (2016). A cross-national study of implicit theories of a creative person. Education Sciences, 6(4). doi:10.3390/educsci6040038   

Matthes, B., Kuhlmann, J. M. & Stöger, H. (2016). Soziotop-Förderung in der Schule. Journal für Begabtenförderung, 16(2), 29-39.

Obergriesser, S., & Stoeger, H. (2016). The influence of emotions and learning preferences on learning strategy use before transition into high-achiever track secondary school. High Ability Studies, 27, 5-38. doi:10.1080/13598139.2015.1100980

Steinbach, J., & Stoeger, H. (2016). How primary school teachers' attitudes towards self-regulated learning (SRL) influence instructional behavior and training implementation in classrooms. Teaching and Teacher Education, 60, 256-269. doi:10.1016/j.tate.2016.08.017

Stoeger, H. (2016). Selbstreguliertes Lernen in der Begabtenförderung. News & Sience, 42(2), 18-19.

Stoeger, H., Schirner, S., Laemmle, L., Obergriesser, S., Heilemann, M., & Ziegler, A. (2016). A contextual perspective on talented female participants and their development in extracurricular STEM programs. Annals of the New York Academy of Sciences, 1377, 53-66. doi:10.1111/nyas.13116

Suggate, S., Pufke, E., & Stoeger, H. (2016). The effect of fine and grapho-motor skill demands on preschoolers' decoding skill. Journal of Experimental Child Psychology, 141, 34-48. doi:10.1016/j.jecp.2015.07.012

Ziegler, A. & Stöger, H. (2016). Der Soziotop-Ansatz in der Begabungsförderung: Theoretischer Hintergrund und Anwendungsperspektiven. Journal für Begabtenförderung, 16(2), 4-14.

Obergriesser, S., & Stoeger, H. (2015).The role of emotions, motivation, and learning behavior for underachievement and results of an intervention. High Ability Studies, 26, 167-190. doi:10.1080/13598139.2015.1043003

Sontag, C., & Stoeger, H. (2015). Can highly intelligent and high-achieving students benefit from a training of self-regulated learning in a regular classroom context? Learning and Individual Differences, 41, 43–53. doi:10.1016/j.lindif.2015.07.008

Steinbach, J., & Stoeger, H. (2015). Measurement of optimal learning environments: validation of the parents' attitudes towards self-regulted learning scale. Psychological Test and Assessment Modeling, 57, 179-200.

Stoeger, H., Fleischmann, S., & Obergriesser, S. (2015). Self-regulated learning (SRL) and the gifted learner in primary school: the theoretical basis of and empirical findings on a research program dedicated to ensuring that all students learn to regulate their own learning. Asia Pacific Education Review, 16, 257-267. doi:10.1007/s12564-015-9376-7

Balestrini, D. P., Harder, B., Stöger, H. & Ziegler, A. (2014). Zur Verwendung der Begriffe Begabung, Talent und Hochbegabung: Ergebnisse einer korpuslinguistischen Analyse. News & Science, 36/37(1/2), 56–59.

Stoeger, H., & Gruber, H. (2014). Cultures of expertise: The social definition of individual excellence. Talent Development and Excellence, 6(1), 1–10.

Stoeger, H., Sontag, C., & Ziegler, A. (2014). Impact of a teacher-led intervention on preference for self-regulated learning, finding main ideas in expository texts, and reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 106, 799–814. doi:10.1037/a0036035  

Stoeger, H., Steinbach, J., Obergriesser, S., & Matthes, B. (2014). What is more important for fourth-grade primary school students for transforming their potential into achievement: the individual or the environmental box in multidimensional conceptions of giftedness? High Ability Studies, 25, 5–21. doi:10.1080/13598139.2014.914381   

Suggate, S., & Stoeger, H. (2014). Do nimble hands make for nimble lexicons? Fine motor skills predict knowledge of embodied vocabulary items. First Language, 34(3), 244–261. doi:10.1177/0142723714535768  

Ziegler, A., Stoeger, H., Harder, B., Park, K., Portešová, S., & Porath, M. (2014). Gender differences in mathematics and science: the role of the actiotope in determining individuals’ achievements and confidence in their own abilities. High Ability Studies, 25, 35–51. doi:10.1080/13598139.2014.916092  

Balestrini, D. P., Harder, B., Stöger, H. & Ziegler, A. (2013). Die Verwendung von Begabung, Talent und Hochbegabung in der deutschen Sprache: Ergebnisse einer korpuslinguistischen Untersuchung. Labyrinth, 117, 22–23.

Buschhaus, F., Schirner, S., Stöger, H. & Ziegler, A. (2013). Mentorings bedürfen einer professionellen Durchführung Eine empirische Untersuchung der Risikofaktoren von Mentorings. Journal für Begabtenförderung, 13(1), 43–54.

Stoeger, H., Duan, X., Schirner, S., Greindl, T., & Ziegler, A. (2013). The effectiveness of a one-year mentoring program for girls in STEM. Computers & Education, 69, 408–418. doi:10.1016/j.compedu.2013.07.032  

Stoeger, H., Suggate, S., & Ziegler, A. (2013). Identifying the causes of underachievement: A plea for the inclusion of fine motor skills. Psychological Test and Assessment Modeling, 55, 274–288.

Stoeger, H., & Ziegler, A. (2013a). Deficits in fine motor skills and its influence on persistence among gifted elementary school pupils. Gifted Education International, 29, 28–42. doi:10.1177/0261429412440649  

Stöger, H. & Ziegler, A. (2013b). Heterogenität und Inklusion im Unterricht. Schulpädagogik — heute, 7, 1–31.

Ziegler, A. & Stöger, H. (2013). Bildungs- und Lernkapital. Ein ressourcenorientierter Ansatz. Journal für Begabtenförderung, 13(2), 4–13.

Ziegler, A., Stoeger, H., Harder, B., & Balestrini, D. P. (2013). Gifted education in German-speaking Europe. Journal for the Education of the Gifted, 36, 384–411. doi:10.1177/0162353213492247  

Aljughaiman, A., Duan, X., Haendel, M., Hopp, M., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2012). A cross-cultural study of implicit theories of an intelligent person. Turkish Journal of Giftedness and Education, 2, 2–17.

Sontag, C., Stoeger, H., & Harder, B. (2012). The relationship between intelligence and the preference for self-regulated learning. A longitudinal study with fourth-graders. Talent Development and Excellence, 4, 1–22.

Stöger, H. (2012). Quo vadis, erziehungswissenschaftliche Genderforschung? Fünf Lehren für die nächste Forschungsdekade. Blick in die Wissenschaft, 26, 3–8.

Stöger, H. & Ziegler, A. (2012). Wie effektiv ist Mentoring? Ergebnisse von Einzelfall- und Meta-Analysen. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 7, 131–146.

Ziegler, A., Stoeger, H., & Vialle, W. (2012). Giftedness and gifted education: The need for a paradigm change. Gifted Child Quarterly, 56, 194–197. doi:10.177/0016986212456070  

Ziegler, A., Stoeger, H., Vialle, W., & Wimmer, B. (2012). Diagnosis of self-regulated learning profiles. The Australasian Journal of Gifted Education, 21(2), 62–74.

Ziegler, A., Ziegler, A., & Stoeger, H. (2012). Shortcomings of the IQ-Based Construct of Underachievement. Roeper Review, 34(2), 123–132. doi:10.1080/02783193.2012.660726  

Ziegler, A., Stoeger, H., & Grassinger, R. (2011). Actiotope model and self-regulated learning. Psychological Test and Assessement Modeling, 53(1), 161–179.

Goetz, T., Frenzel, A. C., Stoeger, H., & Hall, N. C. (2010). Antecedents of everyday positive emotions: An experience sampling analysis. Motivation and Emotion, 34(1), 49–62. doi:10.1007/s11031-009-9152-2  

Oagra, C., Harder, B., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2010). Recent trends in the study of giftedness. Talent Talks, 2, 5–10.

Sontag, C. & Stöger, H. (2010). Selbstreguliertes Lernen und Hochbegabung. Journal für Begabtenförderung, 10, 6–23.

Stöger, H. (2010). Modelllernen: Vorbild für das Lernen der Schülerinnen und Schüler sein, Schulmagazin 5–10, 6, 11–14.

Stöger, H. & Sontag, C. (2010). Förderung hochleistender und hochbegabter Mädchen und Frauen. News and Science, 25(2), 35–40.

Stoeger, H., & Ziegler, A. (2010). Do pupils with differing cognitive abilities benefit similarly from a self-regulated learning training program? Gifted Education International, 26(1), 110–123.

Ziegler, A., Fidelman, M., Reutlinger, M., Vialle, W., & Stoeger, H. (2010). Implicit personality theories on the modifiability and stability of the action repertoire as a meaningful framework for individual motivation: A cross-cultural study. High Ability Studies, 21, 147–163. doi:10.1080/13598139.2010.528924  

Ziegler, A., Schimke, D., Stoeger, H., & Merrotsy, P. (2010). Standards for field evaluations of modifications to educational settings. Problems of Evaluation in the 21st Century, 20, 156–169.

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Stoeger, H., Olszewski-Kubilius, P., Subotnik, R. F., Assouline,S., McCoach, D. B., & Ziegler, A. (2017). Theoretical approaches, societal issues, and practical implications for school-based and extracurricular talent development: Outcomes of the Inaugural European–North American Summit on Talent Development (Part II) [Guest Editorial]. High Ability Studies, 28, 1-6. doi:10.1080/13598139.2017.1306213

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Buchpublikationen und Herausgeberschaften

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Stoeger, H., Olszewski-Kubilius, P., Subotnik, R. F., Assouline, S., McCoach, D. B., & Ziegler, A. (2017). Theoretical approaches, societal issues, and practical implications for school-based and extracurricular talent development: Outcomes of the Inaugural European–North American Summit on Talent Development (part II) [Special Issue]. High Ability Studies, 28.

Stöger, H. & Ziegler, A. (2016). Soziotope [Themenheft]. Journal für Begabtenförderung, 16(2).

Stoeger, H. (2016). Motivational and emotional aspects of high ability (part II) [Special Issue]. High Ability Studies, 27.

Schorer, J., Baker, J., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2015). Identifying effective learning environments - Part I [Special Issue]. Psychological Test and Assessment Modeling, 57(1).

Stoeger, H. (2015). Motivational and emotional aspects of high ability (part I) [Special Issue]. High Ability Studies, 26.

Stoeger, H., Baker, J., Schorer, J., & Ziegler, A. (2015). Identifying effective learning environments – Part II [Special Issue]. Psychological Test and Assessment Modeling, 57.

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Ziegler, A. & Stöger, H. (2005). Trainingshandbuch selbstreguliertes Lernen I: Lernökologische Strategien für Schüler der 4. Jahrgangsstufe zur Verbesserung mathematischer Kompetenzen. Lengerich: Pabst.

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Buchbeiträge

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Greindl, T., Heilemann, M., Stöger, H. & Ziegler, A. (2018). E-Mentoring als Möglichkeit interaktiven Lernens im Internet: Das Beispiel CyberMentor. In M. Heilemann, H. Stöger & A. Ziegler (Hrsg.), Lernen im Internet (S. 133-164). Münster: LIT.

Ziegler, A., Balestrini, D. P., & Stoeger, H. (2018). An international view on gifted education: Incorporating the macro-systemic perspective. In S. I. Pfeiffer (Ed.), Handbook of Giftedness in Children (15-28). Cham, Switzerland: Springer.

Balestrini, D. & Stöger, H. (2017). Alltagstheorien zu Hochleistungen in Ostasien. In C. Fischer, C. Fischer-Ontrup, F. Käpnick, F.-J. Mönks, N. Neuber & C. Solzbacher (Hrsg.), Potenzialentwicklung. Begabungsförderung. Bildung der Vielfalt (S. 197-207). Münster: Waxmann.

Berkemeier, A., Grabowski, J., Schilcher, A. & Stöger, H. (2017). Der Transfer von Projektergebnissen in Unterrichtspraxis und Hochschullehre. In M. Becker-Mrotzek & H.-J. Roth (Hrsg.), "Blick zurück, Blick nach vorn" Perspektiven für sprachliche Bildung in Lehrerbildung und Forschung (S. 53-57). Köln: Bloch & Co.

Jeuk, S., Schilcher, A., Stöger, H., Hiller, F. & Wild, J. (2017). Herausforderungen und Chancen der Zusammenarbeit von Forschungs- und Bildungsinstitutionen. Über die Schwierigkeit, Daten an Schulen zu erheben. In M. Becker-Mrotzek & H.-J. Roth (Hrsg.), "Blick zurück, Blick nach vorn" Perspektiven für sprachliche Bildung in Lehrerbildung und Forschung (S. 21-25). Köln: Bloch & Co.

Knott, C., Schilcher, A. & Stöger, H. (2017). Entwicklung und Evaluation von Material zur Sprachförderung. In M. Becker-Mrotzek & H.-J. Roth (Hrsg.), "Blick zurück, Blick nach vorn" Perspektiven für sprachliche Bildung in Lehrerbildung und Forschung (S. 48-52). Köln: Bloch & Co.

Kuhlmann, J. M., Matthes, B. & Stöger, H. (2017). Lernförderliche und lernhinderliche Umwelten: Ausführungen auf Basis des Soziotopansatzes. In C. Fischer, C. Fischer-Ontrup, F. Käpnick, F.-J. Mönks, N. Neuber & C. Solzbacher (Hrsg.), Potenzialentwicklung. Begabungsförderung. Bildung der Vielfalt (S. 259-269). Münster: Waxmann.

Obergrießer, S., Schiller, K. & Stöger, H. (2017). Lern- und Leistungsemotionen und der Einsatz von Lernstrategien bei Hochbegabten. In C. Fischer, C. Fischer-Ontrup, F. Käpnick, F.-J. Mönks, N. Neuber & C. Solzbacher (Hrsg.), Potenzialentwicklung. Begabungsförderung. Bildung der Vielfalt (S. 119-135). Münster: Waxmann.

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Stöger, H., Debatin, T. & Ziegler, A. (2017). Erste Schritte zu einer systemischen Begabungsdiagnostik: Ein Paradigmenwechsel von der Potenzialfeststellung zur Exzellenzvorhersage. In U. Trautwein & M. Hasselhorn (Hrsg.), Begabungen und Talente (Tests und Trends – Jahrbuch der pädagogisch-psychologischen Diagnostik) (S. 31-48). Göttingen: Hogrefe.

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Ziegler, A., & Stoeger, H. (2003a). The ENTER model for the identification of talented persons. In K. K. Urban & J. A. Leroux (Eds.), Gifted 2003: A celebration downunder (pp. 101–107). Adelaide, Australia: Otra.

Ziegler, A. & Stöger, H. (2003b). Unterrichten. In S. Preiser (Hrsg.), Pädagogische Psychologie: Psychologische Grundlagen von Erziehung und Unterricht (S. 271–321). Weinheim: Juventa.

Stöger, H., Schober, B. & Ziegler, A. (2001). Mathematikunterricht und Motivation: Eine Befragung von Eltern mono- und koedukativ unterrichteter Mädchen. In C. Hanckel, B. Jötten & K. Seifried (Hrsg.), Schule zwischen Realität und Vision (S. 249–255). Bonn: Deutscher Psychologen Verlag.

Stöger, H. & Ziegler, A. (2001). Die Spezifität motivationaler Ziele. In A. C. Zimmer u. a. (Hrsg.), Experimentelle Psychologie im Spannungsfeld von Grundlagenforschung und Anwendung (S. 639–645). Regensburg: Unidruck.

Ziegler, A., Schober, B., Stöger, H. & Dresel, M. (2001). Motivationsförderung im Unterricht. In C. Hanckel, B. Jötten & K. Seifried (Hrsg.), Schule zwischen Realität und Vision (S. 256–263). Bonn: Deutscher Psychologen Verlag.

Ziegler, A., David, H., & Stöger, H. (2000). Consequences of the male stereotype of an academically successful person for thinking. In H. Metz- Göckel, B. Hannover & S. Leffelsend (Hrsg.), Selbst, Motivation und Emotion (pp. 139–149). Berlin: Logos.

Sonstige Arbeiten

Ziegler, A., & Stoeger, H. (2008a). Consultancy services for the development of gifted programs in the United Arab Emirates. Dubai, United Arab Emirates: Hamdan Award.

Ziegler, A., Stoeger, H., & Yamin, T.S. (2007). Masterplan for the development of gifted programs. Dubai, United Arab Emirates: Hamdan Award.

Vorträge

Eingeladene Hauptvorträge bei nationalen und internationalen Tagungen
Beiträge auf englischsprachigen Kongressen
Beiträge auf deutschsprachigen Kongressen
Organisierte Symposien

Eingeladene Hauptvorträge bei nationalen und internationalen Tagungen

Stoeger, H., & Ziegler, A. (2018, October). Designing and evaluating a worldwide mentoring program for talented students in STEM. Invited presentation at the Inaugural European-North American Summit on Talent Development, Nuremberg, Germany.

Subotnik, R., Stoeger, H., & Luo, L. (2018, October). Exploring compensations for environmental disadvantage in science talent development. Invited presentation at the Inaugural European-North American Summit on Talent Development, Nuremberg, Germany.

Ziegler, A., & Stoeger, H. (2018, October). Learning and educational capital 2.0. Invited presentation at the Inaugural European-North American Summit on Talent Development, Nuremberg, Germany.

Stoeger, H. (2018, May). Supporting talented girls in STEM with mentoring. Invited presentation at “Lasciar Crescere il Talento l’Italia alla Sfida della Plusdotazione”, the first international conference on talent development at the Univerità la Sapienza, Rome, Italy.

Stoeger, H. (2018, April). Mentoring for gifted students: Research findings and implications for practice. Keynote at the International Symposium on Thinking Skills and Talent Development, Taipei, Taiwan.

Stoeger, H. (2018, January). Talent management for women. Keynote at the Third International Talent Management Congress, Tehran, Iran.

Stoeger, H. (2018, January). Basics of gifted identification. Invited presentation at the Third International Talent Management Congress, Tehran, Iran.

Stoeger, H. (2017, November). Self-regulated learning for gifted achievers and underachievers. Invited presentation at the International Conference of the Center for Talented Youth, Dublin, Ireland.

Stoeger, H. (2017, October). Potentials and Pitfalls: The dos and don'ts of gifted mentoring. Keynote at the 2017 Biennial Conference of the International Research Association for Talent Development and Excellence (IRATDE), Dubai, United Arab Emirates.

Stöger, H. (2017, Oktober). Mentoring – Eine optimale Möglichkeit der (extracurricularen) Begabtenförderung? Forschungsbefunde & Anwendungsmöglichkeiten. Eingeladener Vortrag bei der Auftaktveranstaltung “Förderung von Leistungsstarken und potenziell besonders leistungsfähigen Schülerinnen und Schülern” der Bund-Länder-Initiative, Dillingen.

Stöger, H. (2017, September). Mentoring - eine optimale Möglichkeit der extra-curricularen Begabtenförderung? Forschungsbefunde und Anwendungsmöglichkeiten. Eingeladener Vortrag beim Schweizer Begabungskongress, Brugg-Windisch, Schweiz.

Stoeger, H. (2017, September). CyberMentor: An online mentoring program for talented girls in STEM. Invited presentation at the Second International Research Conference, Lubljana, Slovenia.

Stoeger, H. (2017, April). Making college a success: Learning strategies and self-regulated learning. Invited presentation at the International Seminar of Psychology at the PUCP: Past, Present & Future, Lima, Peru.

Stoeger, H. (2017, April). Talent Development and Giftedness: The South German Talent Center as a case in point of Western Europe. Keynote at the International Congress on Talent Development and Giftedness, Istanbul, Turkey.

Stoeger, H. (2017, February). Gifted education and giftedness research in Germany. Keynote at the Second International Talent Management Congress, Tehran, Iran.

Stoeger, H., & Ziegler, A. (2017, February). Online mentoring for talented students in STEM (Science, Engineering, and Mathematics). Invited presentation at the Second International Talent Management Congress, Tehran, Iran.

Stöger, H. (2016, Oktober). Selbstreguliertes Lernen eine Schlüsselkompetenz. Eingeladenes Impulsreferat bei der Tagung „Jeder lernt anders“ des Schulverbandes Pustertal und der Fachstelle Inklusion, Toblach, Südtirol.

Stoeger, H., & Ziegler, A. (2016, April). CyberMentor: A German e-mentoring program as a form of extracurricular gifted education for girls and young women. Invited presentation at the Inaugural European-North American Summit on Talent Development, Washington, DC, USA.

Ziegler, A., & Stoeger, H. (2016, April). The Actiotope Model of Giftedness: A system approach. Invited presentation at the Inaugural European-North American Summit on Talent Development, Washington, DC, USA.

Stöger, H. (2016, März). Die Vermittlung von Lernstrategien – Unnötiger Aufwand oder sinnvolle Zeitinvestition im Rahmen der Begabtenförderung? Vortrag auf dem 11. Symposium Begabung, Zug, Schweiz.

Stoeger, H. (2016, March). Motivational, emotional, and learning-related characteris-tics of primary school children with and without an immigration background in their families. Invited presentation at the 15th International Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Vienna, Austria.

Stöger, H. (2015, Dezember). Außerschulische Begabungsförderung in MINT. Keynote auf der 8. Tagung der Schweizerischen Akademie der Technischen Wissenschaften, Zürich, Schweiz.

Stöger, H. (2015, November). Selbstreguliertes Lernen und Lernstrategien: Effektive Fördermöglichkeiten für (hochbegabte) Achiever und Underachiever im regulären Klassenkontext. Eingeladener Vortrag auf dem 16. Kolloquium zur Begabtenförderung des Sächsischen Bildungsinstituts, Meißen.

Stöger, H. (2015, September). Selbstreguliertes Lernen in der Begabtenförderung. Eingeladener Vortrag auf dem 5. Münsterschen Bildungskongress, Münster.

Stöger, H. (2015, August). Selbstreguliertes Lernen: Forschungsbefunde und praktische Umsetzung im Unterricht. Eingeladener Vortrag auf  der Lerncoachingtagung, Brugg-Windisch, Schweiz.

Stoeger, H. (2015, July). From learning strategies to self-regulated learning: Chances and pitfalls. Keynote at the 35th Interamerican Congress of Psychology, Lima, Peru.

Stoeger, H. (2015, March). High-achieving girls: Why don’t they major in STEM (science, technology, engineering, and mathematics) and how can e-mentoring help to change the situation? Invited Presentation at the International Conference for the Gifted and Talented, Brisbane, Australia.

Stöger, H. (2014, November). Begabtenförderung durch CyberMentor: Ein deutschlandweites E-Mentoring Programm zur Förderung von Mädchen in MINT. Eingeladener Vortrag auf dem 21. Bundeskongress für Schulpsychologie, Landshut.

Stoeger, H. (2014, October). Self-regulated learning and the gifted learner. Keynote at the 15th International Conference of Education Research, Seoul, South Korea.

Stöger, H. (2014, September). Hochbegabte und Lernstrategien – ein wichtiger Baustein professioneller Begabungsförderung. Keynote auf dem Kongress Begabungs- und Begabtenförderung, Brugg-Windisch, Schweiz.

Stoeger, H. (2014, July). E-Mentoring for high-achieving girls in math and science: A longitudinal study on various measures of effectiveness. Keynote at the International Conference on Talent in Education and in the Organization, Peru, Lima.

Stoeger, H. (2014, May). Digital networks for talented youth. Invited Presentation at the International Conference “Towards a European Talent Support Network”, Budapest, Hungary.

Stöger, H. (2014, Februar). Trainings zu selbstreguliertem Lernen in der Schule und zu Hause. Vortrag auf der Tagung „Talente Fördern – Kompetenzen entwickeln, Bozen, Italien.

Söger, H. (2013, November). Spezifische Lehr- und Lernvoraussetzungen Begabter. Keynote auf dem 8. Internationalen ÖZBF-Kongress zu Fragen der Begabungs- und Exzellenzforschung, Salzburg, Österreich.

Stoeger, H. (2013, November). CyberMentor: An E-Mentoring Program for Gifted Girls in STEM. Invited Presentation at the International Conference on Potential Development and Gifted Education, Nijmegen, Netherlands.

Stoeger, H. (2013, September). Gifted education and self-regulated learning. Keynote at the 3rd International Conference on Talent Development and Excellence (ICTDE), Antalya, Turkey.

Stoeger, H. (2012, September). Developing self-regulated learning skills in gifted children. Keynote at the 13th Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Muenster, Germany.

Stoeger, H. (2012, May). Research findings on learning processes of gifted learners. Keynote at the Conference on Critical Guidedlines for the Development of Gifted and Talented Children, Istanbul, Turkey.

Stoeger, H. (2012, April). Developing gifted learners. Keynote at the International Conference on Talent Development and Excellence (ICTDE), Beijing, China.

Stoeger, H. (2011, August). Identification of gifted students in the East-Asian context within the Actiotope Model of Giftedness. Keynote at the Symposium "Giftedness in East-Asia: Exploration in the Actiotope Model of Giftedness", Hong Kong, China.

Stoeger, H. (2010, September). German perspectives on giftedness. Keynote at the International Symposium on Gifted Education, Istanbul, Turkey.

Stoeger, H. (2010, August). The importance of fine motor skills in the identification and in the education of gifted achievers and underachievers. Invited Presentation at the 11th Asia-Pacific Conference on Giftedness, Sydney, Australia.

Stoeger, H. (2010, June). Self-regulated learning as a measure to support gifted achievers and underachievers in primary school. Keynote at the Giftedness and Creativity Congress: Nurturing Giftedness in Early Childhood, Al Hassa, Saudi Arabia.

Stoeger, H. (2010, June). Creativity in the making: Developing self-regulatory skills in pupils. Keynote at the Conference on Creativity in Business and Education: Interdisciplinary and Intercultural Aspects, Munich, Germany.

Stoeger, H. (2009, October). The one-sigma problem: The impact of beliefs on intelligence, achievement, and creativity. Keynote at the International Conference on Cultivation and Education of Creativity and Innovation, Xi’an, China.

Stoeger, H. (2008, October). Underachievement: Its causes, how to prevent it, and effective interventions. Keynote at the International Conference on the Development and Education of Gifted Children, Beijing, China.

Stoeger, H. (2008, September). New research findings on underachievement. Keynote at the Conference on Creativity and Talent Development, Munich, Germany.

Beiträge auf englischsprachigen Kongressen

Heilemann, M., Luo, L., Ziegler, A., & Stoeger, H. (2018, October). A dictionary-based approach to measure STEM-related communication in online mentoring. Presentation at the 11th Annual UNM Mentoring Institute’s Conference, Albuquerque, NM.

Luo, L., Subotnik, R., & Stoeger, H. (2018, October). Mentors impact on majoring in STEM for students with or without a parent in a STEM field. Poster presented at the 11th Annual UNM Mentoring Institute’s Conference, Albuquerque, NM.

AlGhawi, M., Aljughaiman, A., Matthes, B., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2018, August). A gifted identification kit for the United Arab Emirates. Presentation at the 15th Asia-Pacific Conference on Giftedness, Bangkok, Thailand.

AlGhawi, M., Aljughaiman, A., Oh, H., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2018, August). Is a teacher checklist a valuable tool to identify gifted children? A resource oriented perspective in the United Arab Emirates. Presentation at the 16th International Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Dublin, Ireland.

Almulhim, N., Matthes, B., & Stoeger, H. (2018, August). Teachers’ implicit personality theories relate to the importance ascribed to learning and educational capital for talent development. Poster at the 16th International Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Dublin, Ireland.