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Social Entrepreneurship

Social Entrepreneurship

  • Bachelor, 2. Studienphase
  • Sommersemester
  • Vorlesung und Übung
  • Unterrichtssprache: Englisch

Da Englisch für die meisten Teilnehmer_innen wohl nicht die Muttersprache sein wird, wird auf mögliche Sprachbarrieren wohlwollend / nachsichtig Rücksicht genommen. Ich freue mich auf zahlreiche Studierende, die bereit sind, diese Herausforderung anzunehmen.

Die Ergebnisse der Lehrevaluation des Sommersemesters 2020 finden Sie hier.

Corona-Update

Angesichts der momentanen Situation bzgl. Covid-19 wird der Kurs online über das Konferenztool "Zoom" angeboten. Um online an der Veranstaltung teilnehmen zu können, ist das Einschreiben in den GRIPS-Kurs notwendig. Details zur Nutzung von Zoom finden Sie dort.

Detaillierte Informationen zur Veranstaltung finden Sie im Vorlesungsverzeichnis LSF.

Austauschstudierende

Da Austauschstudierende möglicherweise noch über keinen Uni-Account verfügen, der für eine Anmeldung in GRIPS notwendig ist, bitten wir in diesem Fall um eine kurze Voranmeldung per E-Mail. Da der Kurs über GRIPS koordiniert wird, muss jedoch eine zusätzliche Einschreibung in den GRIPS-Kurs erfolgen, sobald die Austauschstudierenden ihren Uni-Account erhalten haben.


Objectives

This course is meant to prepare the students in facing some of the initial challenges associated with the creation of a social enterprise. Through the course, the students will learn how to address important applied questions, such as “What social problem I want to target and what plausible solutions can I offer?”, “How can I plan, launch and scale my social enterprise?”, “What types of incentives will be useful to motivate employees in social enterprises?”, “How to evaluate the social impact of my enterprise?” and so on. Through the course, the students will also get an exposure to a network of social entrepreneurs in the area. They will learn how to run impact evaluations, develop and channel their creativity, and pitch their ideas.


Topics

Social change is no longer a domain reserved to public and charitable organizations. An increasing number of firms and businesses are taking up the challenge of solving the world’s most pressing social problems. This course will cover a selected set of topics associated with social innovation and social entrepreneurship whether nonprofit or for-profit, such as:

  • some general background information to understand the recent rise of social enterprises;
  • develop and test a start-up idea;
  • plan a social enterprise;
  • launch and scale a social enterprise;
  • psychological biases as an obstacle to social change;
  • impact evaluation methods;
  • non-monetary incentives and HRM in social enterprises


The course is meant to be highly interactive. Students will be provided with many case studies that will be discussed together in class.  In the tutorials, they will be asked to work in groups and develop an idea for a social enterprise. Several practitioners will be invited to give a talk and share their experiences.



  1. FAKULTÄT FÜR WIRTSCHAFTSWISSENSCHAFTEN
  2. Institut für Volkswirtschaftslehre und Ökonometrie

Lehrstuhl für Empirische Wirtschaftsforschung

Lehrstuhlinhaberin

Prof. Lea Cassar, Ph.D.

Lea Cassar Napa Klein

E-Mail: lea.cassar@ur.de

Telefon: +49 941 943-2550
Büro: RW(L) 5.12

Sprechzeiten:
nach Vereinbarung