Go to content

Dr. Michael Heilemann

Postdoctoral Researcher


Research

Publications

Fruehwirth, B., Heilemann, M., & Stoeger, H. (2024). The gender representation of women and men in the occupational areas of STEM and care work in German textbooks. Linguistics and Education, 80, https://doi.org/10.1016/j.linged.2024.101284

Stoeger, H., Debatin, T., Heilemann, M., Schirner, S., & Ziegler, A. (2023). Online mentoring for girls in secondary education to increase participation rates of women in STEM: A longterm follow-up study on later university major and career choices. Annals of the New York Academy of Sciences, 1523(1), 62-73. https://doi.org/10.1111/nyas.14989

Stoeger, H., Heilemann, M., Debatin, T., Hopp, M. D. S., Schirner, S., & Ziegler, A. (2021). Nine years of online mentoring for secondary school girls in STEM: an empirical comparison of three mentoring formats. Annals of the New York Academy of Sciences, 1483, 153-173. https://doi.org/10.1111/nyas.14476

Heilemann, M., Mader, M., Balestrini, D. P. & Stoeger, H. (2019). Empirische Befunde zu Mentoring und ihre Bedeutung für die Begabtenförderung an Hochschulen [Empirical findings on mentoring and their significance for the promotion of gif-ted students at universities]. In ÖZBF (Eds.), Mentoring an Hochschulen (pp. 19-32). Salzburg, Austria: Österreichisches Zentrum für Begabtenförderung und Begabungsforschung.

Stoeger, H., Debatin, T., Heilemann, M., & Ziegler, A. (2019). Online mentoring for talented girls in STEM: The role of relationship quality and changes in learning environments in explaining mentoring success. New Directions for Child and Adolescent Development, 168, 75-99. https://doi.org/10.1002/cad.20320

Stoeger, H., Heilemann, M., Emmerdinger, K., & Ziegler, A. (2019). Online-Mentoring als Unterstützung für Schülerinnen bei der Studien- und Berufswahl in MINT: Das Beispiel CyberMentor [Online mentoring as support for schoolgirls in their academic and career choices in STEM:The example of CyberMentor]. In A. Hillburger-Slama (Ed.), Medialisierung in der Schulberatung. (pp. 128-141). Kulmbach, Germany: MGO-Fachverlage.

Greindl, T., Heilemann, M., Stoeger, H. & Ziegler, A. (2018). E-Mentoring als Möglichkeit interaktiven Lernens im Internet: Das Beispiel CyberMentor [E-Mentoring as a means of interactive learning on the Internet: The example of CyberMentor]. In M. Heilemann, H. Stoeger & A. Ziegler (Hrsg.), Lernen im Internet (S. 133-164). Muenster, Germany: LIT.

Heilemann, M., Luo, L., Ziegler, A., & Stoeger, H. (2018). A dictionary-based approach to measure STEM-related communication in online mentoring. The Chronicle of Mentoring & Coaching, 2(1), 440–446.

Heilemann, M., Stoeger, H. & Ziegler, A. (Eds.) (2018). Lernen im Internet [Learning on the Internet]. Muenster, Germany: LIT.

Heilemann, M. (2016). Gütekriterien diktionärsbasierter Textanalysen zur Erfassung domänenspezifischer Kommunikationsinhalte [Quality criteria of dictionary-based text analysis for measuring domain-specific communication]. Berlin, Germany: Logos.

Stoeger, H., Schirner, S., Laemmle, L., Obergriesser, S., Heilemann, M., & Ziegler, A. (2016). A contextual perspective on talented female participants and their development in extracurricular STEM programs. Annals of the New York Academy of Sciences, 1377, 53-66. https://doi.org/10.1111/nyas.13116

Stoeger, H., Ziegler, A., Greindl, T., Heilemann, M., Hopp, M., Schirner, S., Sturm, K. & Zsak, N. (2015). CyberMINT-Communities – Ein netzwerkbasierter Förderansatz [CyberMINT-Communities: A network-based support approach]. Regensburg: Druck Team.

Stoeger, H., Schirner; S., Heilemann, M., Greindl, T. & Dutschmann, N. (2014). CyberMentor. Ein E-Mentoring-Programm für MINT-interessierte Schülerinnen [CyberMentor: An e-mentoring program for STEM-interested students]. In: Jahresbericht 2014. Stiftung für hochbegabte Kinder (S. 6-9). Zürich.

Stoeger, H., Ziegler, A., Buschhaus, F., Greindl, T., Groß, C., Heilemann, M., Hopp, M., Meierhofer, T., Schirner, S., Sturm, K., Teuffenbach, V., Werner, K. & Zsak, N. (2014). Von CyberMentor zu CyberMINT-Communities: Acht Jahre erfolgreiche MINT-Mädchenförderung [From CyberMentor to CberMINT Communities: Eight years of successful educational promotion for girls and young women]. Regensburg: Druck Team.

Stoeger, H., Ziegler, A., Greindl, T., Heilemann, M., Neubauer, T., Schirner, S. & Sturm, K. (2014). CyberMentor — E-Mentoring für Mädchen im MINT-Bereich vor dem Hintergrund des Aktiotopansatzes [CyberMentor: Online mentoring for girls and young women in STEM from the perspective of the actiotop approach]. Regensburg: Druck Team.

Heilemann, M., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2013). Language use and its influence in an e-mentoring community for girls in STEM. In Proceedings of the IADIS International Conference Web Based Communities and Social Media 2013 (S. 110–112).

Heilemann, M., Hackl, J., Neubauer, T. & Stoeger, H. (2012). Die Darstellung von Mädchen und Frauen in den Medien [How girls and women are depicted in the media]. In H. Stoeger, A. Ziegler & M. Heilemann (Hrsg.), Mädchen und Frauen in MINT: Bedingungen von Geschlechtsunterschieden und Interventionsmöglichkeiten (S. 77–102). Münster: LIT.

Stoeger, H., Ziegler, A., Greindl, T., Heilemann, M., Neubauer, T., Reutlinger, M., Schirner, S. & Sturm, K. (2012). Erfolgreich in MINT: Mentoring für Mädchen und Frauen [Successful in STEM: Mentoring for girls and women]. Köln: Häuser.

Stoeger, H., Ziegler, A. & Heilemann, M. (Hrsg.) (2012). Mädchen und Frauen in MINT: Bedingungen von Geschlechtsunterschieden und Interventionsmöglichkeiten [Girls and women in STEM: Conditions affecting gender differences and intervention options]. Münster: LIT.

Stoeger, H., Sturm, K., Heilemann, M., Pufke, E., Schirner, S., Reutlinger, M. & Ziegler, A. (2011). CyberMentor: E-Mentoring für begabte Mädchen in MINT. In ÖZBF (Hrsg.), Begabung — Wissen — Werte. Wege zur Leistungsexzellenz [CD] [CyberMentor: E-mentoring for gifted girls in STEM]. Salzburg: Österreichisches Zentrum für Begabtenförderung und Begabungsforschung.

Ziegler, A., Fidelman, M., Reutlinger, M., Neubauer, T., & Heilemann, M. (2010). How desirable are gifted boys for girls and gifted girls for boys? Results of a chatroom study. Australasian Journal of Gifted Education, 19, 16-20.

Heckner, M., Heilemann M., & Wolff C. (2009). Personal Information Management vs. Resource Sharing: Towards a Model of Information Behaviour in Social Tagging Systems. In Proceedings of the Third International Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM), San Jose, CA, May 2009, 42-49.

Schimke, D., Heilemann, M., & Stoeger, H. (2009). Why do you want to be a member of this online community? – Reasons for joining an e-mentoring community. Supplementary Proceedings of the 11th European Conference on Computer Supported Cooperative Work, 19-20.

Heilemann, Michael (2008). Informationsstrukturierung für die syntaktische Annotation eines diachronen Korpus des Deutschen [Information structuring for the syntactic annotation of a diachronic corpus of the German language]. Magisterarbeit, Informationswissenschaft, Universität Regensburg, online verfügbar auf dem Publikationsserver der Universität Regensburg unter: epub.uni-regensburg.de/10800.


Presentations

Presentations at Scientific Conferences:

Heilemann, M. (2023, September). Wie können Mädchen für MINT-Themen nachhaltig begeistert werden? [How can girls be sustainably inspired for STEM topics?] Vortrag auf dem Symposium "Mädchen, MINT und Making", Nuremberg, Germany.

Heilemann, M. (2022, Oktober). Forschungserkenntnisse und Praxisimpulse zur Umsetzung von Programmen für Mädchen in MINT [Research findings and practical suggestions for the implementation of programmes for girls in STEM]. Vortrag beim "Digitalen MINT-Fachtag zur Förderung von Mädchen und jungen Frauen" der MINT-Geschäftsstelle Rheiland-Pfalz.

Heilemann, M. (2021, Oktober). Ansätze für eine nachhaltige MINT-Mädchenförderung [Approaches to sustainable STEM promotion for girls]. Keynote beim 1. zdi-Fachtag „Mädchen mögen MINT“, Düsseldorf.

Stoeger, H., Heilemann, M., Hopp, M., Schirner, S., & Ziegler, A. (2019, July). The influence of conceptual changes in an online mentoring program for talented girls in STEM on networking, STEM communication and mentoring outcomes. Presentation at the 23rd World Council for Gifted and Talented Children, Nashville, TN, USA.

Heilemann, M., Ziegler, A., & Stoeger, H. (2019, April). The influence of learning resources on communication behavior and mentoring success in an online-mentoring program for talented girls. Presentation at the 2019 Biennial Conference of the International Research Association for Talent Development and Excellence (IRATDE), Taipei, Taiwan.

Fruehwirth, B., Heilemann, M., Schirner, S. & Stoeger, H. (2019, March). The gender-specific representation of Care and STEM occupations in textbook knowledge using the example of Bavarian textbooks. Presentation at the international closing conference “Blurring Boundaries – Rethinking Gender and Care” of the interdisciplinary Bavarian Research Association ForGenderCare, Augsburg.

Fruehwirth, B., Heilemann, M. & Stoeger, H. (2018, November). Die Darstellung von Geschlechterrollen in bayerischen Schulbüchern am Beispiel von Pflege- und Technikberufen [The presentation of gender roles in Bavarian textbooks using the example of nursing and technical professions (presentation)]. Kurzvortrag auf den 18. Münchner Wissenschaftstagen, Munich, Germany.

Heilemann, M., Luo, L., Ziegler, A., & Stoeger, H. (2018, October). A dictionary-based approach to measure STEM-related communication in online mentoring. Presentation at the 11th Annual UNM Mentoring Institute’s Conference, Albuquerque, NM.

Fruehwirth, B., Heilemann, M. & Stoeger, H. (2018, September). Care und Gender in deutschen Schulbüchern. Die mediale und geschlechtsspezifische Repräsentation von Care-Kontexten in modernen Schulbüchern [Care and Gender in German Textbooks. The media and gender-specific representation of care contexts in modern textbooks (presentation)]. Vortrag auf der Jahrestagung der DGfE-Kommission Pädagogische Anthropologie, Hamburg, Germany.

Fruehwirth, B., Heilemann, M. & Stoeger, H. (2018, September). Gender, Care und MINT in deutschen Schulbüchern. Über die geschlechtsspezifische Repräsentation von Care- und MINT-Berufen [Gender, Care and STEM in German textbooks. About the gender-specific representation of care and STEM professions (presentation)]. Vortrag auf der 83. Sektionstagung der Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung (AEPF), Lueneburg, Germany.

Heilemann, M., Mader, M., Ziegler, A., & Stoeger, H. (2018, August). The influence of STEM-related communication on mentoring effectiveness in an online-mentoring program for talented girls. Presentation at the 16th International Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Dublin, Ireland.

Heilemann, M., Schirner, S., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2017, June). CyberMentor: Online-mentoring as an effective educational measure for girls in STEM. Presentation at the Technology.Girls.1.0, Salzburg, Austria.

Schirner, S., Stoeger, H., Heilemann, M. & Ziegler, A. (2017, March). Charakteristika und Entwicklungsverläufe von GymnasiastInnen mit und ohne E-Mentoring in MINT [Characteristics and trajectories of grammer school pupils with and without e-mentoring in STEM (presentation)].Vortrag auf der 5. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg, Germany.

Balestrini, D. P., Heilemann, M. & Stoeger, H. (2016, March). Differing everyday views of giftedness and talent in East Asia and the United States. Presentation at the 15th International Conference of the European Council for High Ability (ECHA), Vienna, Austria.

Balestrini, D. P., Heilemann, M., & Stoeger, H. (2015, September). Eine kulturvergleichende Untersuchung des Gender-Bias in Diskursen über Hochbegabung und MINT in den Medien [A cross-cultural examination of gender bias in discussions of giftedness and STEM in the media (presentation)]. Präsentation auf dem 5. Münsterischen Bildungskongress, Muenster, Germany.

Balestrini, D. P., Heilemann, M., & Stoeger, H. (2015, March). Measuring gender bias in authentic gifted STEM discourse: A study of newspaper writing in German-speaking Europe and the United States. Presentation at the International Conference for the Gifted and Talented, Brisbane, Australia.

Hopp, M., Heilemann, M., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2014, July). How interconnectedness supports mentoring — Prerequisites to google successful mentees in online mentoring networks. In M. Endepohls-Ulpe (Chair), Mentoring programs as measures of promoting girls and young women in STEM: Chances and limitations. Symposium at the 2nd International Network Gender and STEM Conference, Berlin, Germany.

Stoeger, H., Greindl T., Heilemann, M., Neubauer, T., Schirner, S., Sturm, K., Zsak, N., & Ziegler, A. (2012, July). E-Mentoring as an option for supporting and encouraging girls in STEM. Presentation at the 12th Asia-Pacific Conference on Giftedness, Dubai, United Arab Emirates.

Reutlinger, M., Schimke, D., Heilemann, M., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2010, December). The ENDIT model: Standards for field evaluations of modifications to educational settings. Presentation at the International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY), Kyrenia, Cyprus.

Stoeger, H., Heilemann, M., Neubauer, T., Pufke, E., Reutlinger, M., Schimke, D., Schirner, S., Vogel, J. & Ziegler, A. (2010, November). CyberMentor: E-Mentoring für begabte Mädchen in MINT [CyberMentor: An e-mentoring program for gifted girls in STEM (presentation)]. Vortrag auf dem 7. Internationalen ÖZBF-Kongress zu Fragen der Begabtenförderung, Salzburg, Austria.

Hackl, J., Heilemann, M., Neubauer, T. & Stoeger, H. (2010, Juni). Darstellung von Mädchen und Frauen in den Medien [How girls and women are depicted in the media (presentation)]. Vortrag auf dem 1. ExpertInnentreffen zum Thema Mädchen und Frauen in MINT, Regensburg, Germany.

Reinhard, T. & Heilemann, M. (2007, Dezember). Das virtuelle Kafka-Bureau. Von der Datenbank zum Hypertext [The virtual Kafka bureau. From database to hypertext]. Vortrag auf dem Workshop „Remediatisierung im Hypertext. Transtextualität als Herausforderung“ in  Regensburg.

Poster Presentations at Scientific Conferences:

Heilemann, M., Schober, S., Ziegler, A., & Stoeger, H. (2022, July). Extracurricular STEM education in Germany: The relevance of gender aspects for network partners organized within the Germany-wide STEM Education Networking Centre "MINTvernetzt". Poster presented at the 6th Network Gender & STEM Conference, Munich, Germany.

Fruehwirth, B., Heilemann, M., & Stoeger, H. (2019, September). Is the gender-specific representation of STEM professions still an issue in current educational resources? An analysis using the example of Bavarian science textbooks. Poster presented at the 15th IARTEM Conference, Odense, Denmark.

Fruehwirth, B., Heilemann, M., Schirner, S. & Stoeger, H. (2019, March). The gender-specific representation of Care and STEM occupations in textbook knowledge using the example of Bavarian textbooks. Poster presented at the international closing conference “Blurring Boundaries – Rethinking Gender and Care” of the interdisciplinary Bavarian Research Association ForGenderCare, Augsburg.

Heilemann, M., Schirner, S. & Stoeger, H. (2018, February). Diktionärsbasierte Textanalysen zur Darstellung von Gender, Care & MINT in Schulbüchern [Dictionary-based text analysis of the representation of gender, care, and STEM in textbooks (poster)]. Poster präsentiert auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, Switzerland.

Heilemann, M., Balestrini, D. P., Schirner, S. & Stoeger, H. (2016, March). Gender Bias in der Darstellung von Care und MINT in Kinder- und Schulbüchern [Gender bias in the depiction of care and STEM in chlidren's literature and schoolbooks (poster)]. Poster präsentiert auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Germany.

Hopp, M., Heilemann, M., Stoeger, H. & Ziegler, A. (2016, März). Unterstützende Netzwerkeffekte in Online-Mentoring Plattformen [Supporting network effects in online mentoring platforms (poster)]. Poster präsentiert auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Germany.

Heilemann, M. (2015, Juli). Gütekriterien diktionärsbasierter Textanalysen zur Erfassung domänenspezifischer Kommunikationsinhalte [Quality criteria of dictionary-based text analysis for measuring domain-specific communication]. Poster präsentiert auf der Summer School Empirische Lehr-Lernforschung im interdisziplinären Dialog, Windischeschenbach.

Heilemann, M. & Stoeger, H. (2015, June). Gender & Care in den Medien: Computergestützte Textanalysen zur Darstellung von Mädchen/Frauen und Jungen/Männern in Schulbüchern sowie in der Kinder- und Jugendliteratur [Gender & care in the media: Computerized text analyses of the representation of girls/women and boys/men in schoolbooks and in children's literature (poster)]. Poster präsentiert auf der Tagung des Netzwerks Genderforschung und Gleichstellungspraxis Bayern (NeGG), Tutzing, Germany.

Heilemann, M., Balestrini, D. P., Schirner, S., Stoeger, H. & Ziegler, A. (2013, September). Experiencing Positive Emotions in an E-Mentoring-Community for Gifted Girls in STEMPoster presented at the Third Annual International Conference on Talent Development & Excellence (ICTDE), Antalya, Turkey.

Heilemann, M. & Stoeger, H. (2013, September). Online positive Emotionen in MINT vorleben: Der Sprachgebrauch erfolgreicher E-Mentorinnen [Demonstrating positive emotions about STEM online: The language use of successful female e-mentors (poster)]. Poster präsentiert auf der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS) der DGPs, Hildesheim, Germany.

Heilemann, M., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2013, July). Language use and its influence in an e-mentoring community for girls in STEM. Poster presented at the IADIS Multi Conference for Computer Science and Information Systems, Prague, Czech Republic.

Heilemann, M., Schirner, S. & Stoeger, H. (2012, September). Emotionale Ansteckung in einer Online-Community [Emotional contagion in an online community (poster)]. Poster präsentiert auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bielefeld, Germany.

Heilemann, M., Schirner, S., Sturm, K., Stoeger, H. & Ziegler, A. (2011, March). Prädiktoren einer langfristigen Teilnahme von Schülerinnen und Mentorinnen an einem E-Mentoring-Programm [Predictors of long-term participation of pupils and mentors in an e-mentoring program (poster)]. Poster präsentiert auf der 75. Sektionstagung der Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung (AEPF), Bamberg, Germany.

Heilemann, M., Schirner, S., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2010, December). Does the use of internet language influence e-mentoring relationships? Poster presented at the International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY), Kyrenia, Cyprus.

Heilemann, M., Stoeger, H. & Wolff, C. (2010, September). Nutzergruppen-abhängige Sprachvariation im Diskussionsforum einer Online-Community [User-specific linguistic behavior in the discussion forum of an online community (poster)]. Poster präsentiert auf der Mensch & Computer 2010 — Interaktive Kulturen, Duisburg, Germany.

Schimke, D., Heilemann, M., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2009, September). Why do you want to be a member of this online community? Reasons for joining an e-mentoring online community. Poster presented at the European Conference on Computer Supported Cooperative Work, Vienna, Austria.



  1. HOMEPAGE UR

Dr. Michael Heilemann

PT 5.0.12

Heilemann

Tel. +49-941-943-5068
Fax  +49-941-943-815068

Michael.Heilemann@ur.de