Go to content

Dr. Sigrun Schirner

Tenured Lecturer


Research

 Research Focus:


Publications

Stoeger, H., Debatin, T., Heilemann, M., Schirner, S., & Ziegler, A. (2023). Online mentoring for girls in secondary education to increase participation rates of women in STEM: A longterm follow-up study on later university major and career choices. Annals of the New York Academy of Sciences, 1523(1), 62-73. https://doi.org/10.1111/nyas.14989

Stoeger, H., Heilemann, M., Debatin, T., Hopp, M. D. S., Schirner, S., & Ziegler, A. (2021). Nine years of online mentoring for secondary school girls in STEM: an empirical comparison of three mentoring formats. Annals of the New York Academy of Sciences, 1483, 153-173. https://doi.org/10.1111/nyas.14476

Pufke, E., Schirner, S., Höldrich, A., Kirr, C. & Stoeger, H. (2019). Professionalisierung von Praktikumslehrkräften [Professionalization of internship teachers]. In M. Syring & S. Weiß (Eds.). Lehrer(in) sein – Lehrer(in) werden – die Profession professionalisieren (pp. 181-194). Bad Heilbrunn, Germany: Julius Klinkhardt.

Stoeger, H., Schirner, S., Laemmle, L., Obergriesser, S., Heilemann, M., & Ziegler, A. (2016). A contextual perspective on talented female participants and their development in extracurricular STEM programs. Annals of the New York Academy of Sciences, 1377, 53-66. doi.org/10.1111/nyas.13116  

Stoeger, H., Ziegler, A., Greindl, T., Heilemann, M., Hopp, M., Schirner, S., Sturm, K. & Zsak, N. (2015). CyberMINT-Communities – Ein netzwerkbasierter Förderansatz [CyberMINT-Communities: A network-based support approach]. Regensburg, Germany: Druck Team.

Stoeger, H., Schirner; S., Heilemann, M., Greindl, T. & Dutschmann, N. (2014). CyberMentor. Ein E-Mentoring-Programm für MINT-interessierte Schülerinnen [CyberMentor: An e-mentoring program for STEM-interested students]. In: Jahresbericht 2014. Stiftung für hochbegabte Kinder (pp. 6-9). Zurich, Switzerland.

Stoeger, H., Ziegler, A., Buschhaus, F., Greindl, T., Groß, C., Heilemann, M., Hopp, M., Meierhofer, T., Schirner, S., Sturm, K., Teuffenbach, V., Werner, K. & Zsak, N. (2014). Von CyberMentor zu CyberMINT-Communities: Acht Jahre erfolgreiche MINT-Mädchenförderung [From CyberMentor to CyberMINT Communities: Eight years of successful educational promotion for girls and young women]. Regensburg, Germany: Druck Team.

Stoeger, H., Ziegler, A., Greindl, T., Heilemann, M., Neubauer, T., Schirner, S. & Sturm, K. (2014). CyberMentor — E-Mentoring für Mädchen im MINT-Bereich vor dem Hintergrund des Aktiotopansatzes [CyberMentor: Online mentoring for girls and young women in STEM from the perspective of the actiontope approach]. Regensburg, Germany: Druck Team.

Schirner, S. (2013). Geschlechtsstereotype Interaktionseffekte. Eine videobasierte Analyse der Schülerbeteiligung. Berlin: Logos.

Stoeger, H., Duan, X., Schirner, S., Greindl, T., & Ziegler, A. (2013). The effectiveness of a one-year mentoring program for girls in STEM. Computers and Education, 69, 408–418. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.07.032  

Buschhaus, F., Schirner, S., Stoeger, H. & Ziegler, A. (2013). Mentorings bedürfen einer professionellen Durchführung  Eine empirische Untersuchung der Risikofaktoren von Mentorings [Mentoring programs need proper execution: An empirical study of the risk factors of mentoring]. Journal für Begabtenförderung, 13(1), 43–54.

Greindl, T., Schirner, S., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2013). The effectiveness of a one-year web-based mentoring program for girls in STEM. In Proceedings of the IADIS International Conference Web Based Communities and Social Media 2013 (S. 107–109).

Schmirl, J., Pufke, E., Schirner, S. & Stoeger, H. (2012). Das Zusammenspiel geschlechterspezifischer Erwartungen, Einstellungen und Verhaltensweisen von Lehrkräften und Schülerinnen im MINT-Unterricht [The interplay of gender-specific expectations, attitudes, and behaviors on teachers and pupils in STEM classes]. In H. Stoeger, A. Ziegler & M. Heilemann (Eds.), Mädchen und Frauen in MINT: Bedingungen von Geschlechtsunterschieden und Interventionsmöglichkeiten (pp. 59–75). Muenster, Germany: LIT.

Stoeger, H., Ziegler, A., Greindl, T., Heilemann, M., Neubauer, T., Reutlinger, M., Schirner, S. & Sturm, K. (2012). Erfolgreich in MINT: Mentoring für Mädchen und Frauen [Successful in STEM: Mentoring for girls and women]. Cologne, Germany: Häuser.

Stoeger, H., Sturm, K., Heilemann, M., Pufke, E., Schirner, S., Reutlinger, M. & Ziegler, A. (2011). CyberMentor: E-Mentoring für begabte Mädchen in MINT [CyberMentor: E-mentoring for gifted girls in STEM]. In ÖZBF (Eds.), Begabung — Wissen — Werte. Wege zur Leistungsexzellenz [CD-ROM]. Salzburg, Austria: Österreichisches Zentrum für Begabtenförderung und Begabungsforschung.

Schirner, S. & Rustemeyer, R. (2010). Partizipation am Deutschunterricht – Geschlechtsspezifische Erklärungsmuster. Zeitschrift für Grundschulforschung, 3(2), 149-159.

Ziegler, A., Schirner, S., Schimke, D. & Stoeger, H. (2010). Systemische Mädchenförderung in MINT: Das Beispiel CyberMentor [Systemic gifted education for girls in STEM: The example of CyberMentor]. In C. Quaiser-Pohl & M. Endepohls-Ulpe (Hrsg.), Bildungsprozesse im MINT-Bereich (pp. 109–126). Muenster, Germany: Waxmann.

Rustemeyer, R. & Schirner, S. (2009). Studienleistung und akademische Procrastination (state und trait). In M. Krämer, S. Preiser & K. Brusdeylins (Hrsg.). Psychologiedidaktik und Evaluation VII (S. 87-96). Aachen: Shaker.

Stoeger, H., Schirner, S. & Ziegler, A. (2008). Ist die Identifikation Begabter schon im Vorschulalter möglich? Ein Literaturüberblick [Is the identification of gifted students already possible in primary school? A Literature Review]. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 3, 7–24.

Schirner, S. & Necknig, A. (2007). Erfolgreiches Schreiben im Deutschunterricht - Das aufsatzdidaktische Konzept der Schreibkonferenz. In F. Vidal (Hrsg.). Träume von besserer Bildung (S. 170-173). Mössingen: Talheimer.

Schirner, S. (2004). Aktivierung des negativen Stereotyps über Physik bei Schülern durch fähigkeitsbezogenes Feedback. Unveröffentlichte Diplomarbeit, Technische Universität Berlin.

Hannover, B., Kessels, U., Rau, M. & Schirner, S. (2003). Der Einfluss des Images von Mathematik und Naturwissenschaften auf die schulische Interessen- und Leistungsentwicklung. Arbeitsbericht zum gleichnamigen DFG-Projekt Teil 2. Freie Universität Berlin.

Kessels, U., Hannover, B., Rau, M. & Schirner, S. (2002). Ist die Physik reif für eine Image-Kampagne? Physik-Journal, 11, 65-70.


Presentations

Presentations at Scientific Conferences:

Fruehwirth, B., Heilemann, M., Schirner, S. & Stoeger, H. (2019, March). The gender-specific representation of Care and STEM occupations in textbook knowledge using the example of Bavarian textbooks. Presentation at the international closing conference “Blurring Boundaries – Rethinking Gender and Care” of the interdisciplinary Bavarian Research Association ForGenderCare, Augsburg.

Schirner, S., Höldrich, A., Kirr, C. & Stoeger, H. (2018, November). Fortbildung und Coaching im schulpädagogischen Blockpraktikum: Nachhaltige Qualitätssicherung durch formative Evaluation und Rückkoppelung in die universitäre Lehre [Continuing education and coaching in a block internship in school education: Sustainable quality assurance through formative evaluation and feedback into university teaching (presentation)]. Vortrag auf dem 2. Programmkongress der QLB im Rahmen des Forums „Wissenschafts- und Praxisbezug in der Lehrkräftebildung“, Berlin, Germany.

Schirner, S. & Stoeger, H. (2018, September). MINT-Förderung durch Mentoring. Vortrag auf der Fachtagung „Hochschule auf Zukunftskurs – Vernetzte Strukturen für die Qualitätsentwicklung in Studium und Lehre“, Hamburg.

Schirner, S. & Stöger, H. (2018, April). MINT-Förderung durch Mentoring – Das Programm CyberMentor. Vortrag auf der Jahrestagung der Junior Ingenieur Akademie „Mit Technik Schule gestalten“, Paderborn.

Schirner, S., Pufke, E., Höldrich, A. & Stöger, H. (2017, November). Coaching von Praktikumslehrkräften. Vortrag auf der Tagung „Wieviel Wissenschaft braucht die Lehrerfortbildung?“ im Rahmen des Workshops „Coaching-Ansätze in der Lehrerfortbildung“, Kassel.

Heilemann, M., Schirner, S., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2017, June). CyberMentor: Online-mentoring as an effective educational measure for girls in STEM. Presentation at the Technology.Girls.1.0, Salzburg, Austria.

Schirner, S., Pufke, E., Höldrich, A. & Stöger, H. (2017, November). Coaching von Praktikumslehrkräften. Vortrag auf der Tagung „Wieviel Wissenschaft braucht die Lehrerfortbildung?“ im Rahmen des Workshops „Coaching-Ansätze in der Lehrerfortbildung“, Kassel.

Schirner, S., Stoeger, H., Heilemann, M. & Ziegler, A. (2017, March). Charakteristika und Entwicklungsverläufe von GymnasiastInnen mit und ohne E-Mentoring in MINT [Characteristics and trajectories of grammer school pupils with and without e-mentoring in STEM (presentation)].Vortrag auf der 5. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg, Germany.

Greindl, T., Schirner, S., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2014, July). Which girls and young women participate in promotion programs for STEM? In M. Endepohls-Ulpe (Chair), Mentoring programs as measures of promoting girls and young women in STEM: Chances and limitations. Symposium at the 2nd International Network Gender and STEM Conference, Berlin, Germany.

Schirner, S. & Stöger, H. (2012, September). Zusammenhänge zwischen geschlechtsstereotypen Einstellungen und Unterrichtsverhalten von Lehrkräften in den Fächern Mathematik und Deutsch [Connections between gender-specific attitudes and behavior while teaching math and German (presentation)]. Vortrag auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bielefeld, Germany.

Stoeger, H., Greindl T., Heilemann, M., Neubauer, T., Schirner, S., Sturm, K., Zsak, N., & Ziegler, A. (2012, July). E-Mentoring as an option for supporting and encouraging girls in STEM. Presentation at the 12th Asia-Pacific Conference on Giftedness, Dubai, United Arab Emirates.

Duan, X., Schirner, S., Pufke, E., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2010, December). Stability and modifiability: Empirical examination of a one-year mentoring program for gifted girls. Presentation at the International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY), Kyrenia, Cyprus.

Stoeger, H., Heilemann, M., Neubauer, T., Pufke, E., Reutlinger, M., Schimke, D., Schirner, S., Vogel, J. & Ziegler, A. (2010, November). CyberMentor: E-Mentoring für begabte Mädchen in MINT [CyberMentor: An e-mentoring program for gifted girls in STEM (presentation)]. Vortrag auf dem 7. Internationalen ÖZBF-Kongress zu Fragen der Begabtenförderung, Salzburg, Austria.

Pufke, E., Schirner, S. & Stöger, H. (2010, June). Die Situation von Mädchen in der Schule im Primar- und Sekundarbereich [The situation of girls in primary and secondary education (presentation)]. Vortrag auf dem 1. ExpertInnentreffen zum Thema Mädchen und Frauen in MINT, Regensburg, Germany.

Pufke, E., Schirner, S., & Stoeger, H. (2009, November). Nutzung von E-Mail-Mentoring und Internet-Communities zur Förderung von mathematisch-naturwissenschaftlichen Interessen bei Schülerinnen [Using email mentoring and internet communities to encourage female pupils’ interests in math and science (workshop)]. Workshop auf der 19. Bundeskonferenz für Schulpsychologie, Hameln, Germany.

Schirner, S., Schimke, D., Stöger, H. & Ziegler A. (2009, März). Mädchenförderung im MINT-Bereich — Welche Variablen prädizieren erfolgversprechendes E-Mentoring? [Encouraging girls in STEM: Which variables predict successful e-mentoring (presentation)]. In Bildungsprozesse im MINT-Bereich, Teil I: Genderspezifische Aspekte. Symposion auf der 72. Tagung der Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung (AEPF), Landau, Germany.

Rustemeyer, R. & Schirner, S. (2008, Mai). Erklärt akademische Procrastination (state und trait) Leistungen im Studium?  Vortrag auf der 7. Fachtagung für Psychologiedidaktik und Evaluation, Frankfurt/Main.

Poster Presentations at Scientific Conferences:

Fruehwirth, B., Heilemann, M., Schirner, S. & Stoeger, H. (2019, March). The gender-specific representation of Care and STEM occupations in textbook knowledge using the example of Bavarian textbooks. Poster presented at the international closing conference “Blurring Boundaries – Rethinking Gender and Care” of the interdisciplinary Bavarian Research Association ForGenderCare, Augsburg.

Heilemann, M., Schirner, S. & Stoeger, H. (2018, February). Diktionärsbasierte Textanalysen zur Darstellung von Gender, Care & MINT in Schulbüchern [Dictionary-based text analysis of the representation of gender, care, and STEM in textbooks (poster)]. Poster präsentiert auf der 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, Switzerland.

Pufke, E., Schirner, S., Stoeger, H., Höldrich, A. & Lichtinger, U. (2017, September).Selbstwirksamkeitserwartung von Lehrkräften bei der Praktikumsbetreuung [Teachers' self-efficacy in internship supervision (poster)]. Poster präsentiert auf der 82. Sektionstagung der Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung (AEPF), Tuebingen, Germany.

Heilemann, M., Balestrini, D. P., Schirner, S. & Stoeger, H. (2016, March). Gender Bias in der Darstellung von Care und MINT in Kinder- und Schulbüchern [Gender bias in the depiction of care and STEM in chlidren's literature and schoolbooks (poster)]. Poster präsentiert auf der 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Germany.

Heilemann, M., Balestrini, D. P., Schirner, S., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2013, September). Experiencing positive emotions in an e-mentoring community for gifted girls in STEM. Poster presented at the 3rd International Conference on Talent Development and Excellence (ICTDE), Antalya, Turkey.

Greindl, T., Schirner, S., Stoeger, H., & Ziegler, A. (2013, July). The effectiveness of a one-year web-based mentoring program for girls in STEM. Poster presented at the IADIS Multi Conference for Computer Science and Information Systems, Prague, Czech Republic.

Heilemann, M., Schirner, S. & Stoeger, H. (2012, September). Emotionale Ansteckung in einer Online-Community [Emotional contagion in an online community (poster)]. Poster präsentiert auf dem 48. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bielefeld, Germany.

Heilemann, M., Schirner, S., Sturm, K., Stoeger, H. & Ziegler, A. (2011, March). Prädiktoren einer langfristigen Teilnahme von Schülerinnen und Mentorinnen an einem E-Mentoring-Programm [Predictors of long-term participation of pupils and mentors in an e-mentoring program (poster)]. Poster präsentiert auf der 75. Sektionstagung der Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung (AEPF), Bamberg, Germany.

Heilemann, M., Schirner, S., Stöger, H. & Ziegler, A. (2010, Dezember). Does the use of internet language influence e-mentoring relationships? Poster presented at the International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY) in Kyrenia, Cyprus.

Schirner, S., Necknig, A., Rustemeyer, R. & Biere, B.U. (2007, September). Verbesserung der Schreibkompetenz durch den Einsatz von prozessorientiertem Aufsatzunterricht?! Poster auf der 11. Fachtagung Pädagogische Psychologie der DGPs, Berlin.

Necknig, A. T., & Schirner, S. (2007, September). Writing Conference: MORE MOTIVATION THROUGH conference groups – or is that JUST a didactic misbelief?Poster presented at the European Conference on Educational Research (ECER), Ghent, Belgium.

Rustemeyer, R., Biere, U., Necknig, A. & Schirner, S. (2007, September). Änderung von Schülermerkmalen bei der Einführung der Methode der Schreibkonferenz. Poster auf der 70. Sektionstagung der Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung (AEPF), Lüneburg.

Schirner, S. & Necknig, A. T. (2007, März). Die Schreibkonferenz – In der Kleingruppe zu mehr Motivation oder alles nur heiße didaktische Luft? Poster auf der 4. Sektionstagung der Empirische Bildungsforschung der DGfE, Wuppertal.

Lehrerfortbildungen/Workshops

Pufke, E., Schirner, S. & Stöger, H. (2010, November). Nutzung von E-Mail-Mentoring und Internet-Communities zur Förderung von mathematisch- naturwissenschaftlichen Interessen bei Schülerinnen. Workshop auf der 19. Bundeskongress für Schulpsychologie, Hameln.

Schirner, S. & Heinz, Ulrike (2008, November). Interaktion im Unterricht - nicht zuletzt eine Frage von Mädchen und Jungen. Workshop auf dem Kongress der LEH-Vereinigung e.V. „Beziehungen nutzen - erfolgreicher lernen“, Würzburg.

Schirner, S. (2008, Mai). Einführung in EndNote, Universität Koblenz-Landau.

Necknig, A. T. & Schirner, S. (2007, März). Die Schreibkonferenz – ein prozessorientiertes Schreibmodell. Workshop beim Grundschultag, Trier.

Biere, U., Rustemeyer, R., Necknig, A. & Schirner, S. (2007, Februar). MODUL 3: Die Schreibkonferenz in der Schule. Lehrerfortbildung „Konventionelle Aufsatzdidaktik und Schreibkonferenzen“, Kobblenz.

Biere, U., Rustemeyer, R., Necknig, A. & Schirner, S. (2007, Januar). MODUL 2: Die Schreibkonferenz. Lehrerfortbildung „Konventionelle Aufsatzdidaktik und Schreibkonferenzen“, Koblenz.

Biere, U., Rustemeyer, R., Necknig, A. & Schirner, S. (2006, November). MODUL 1: Info Schreiben. Lehrerfortbildung „Konventionelle Aufsatzdidaktik und Schreibkonferenzen“, Koblenz.



  1. HOMEPAGE UR

Dr. Sigrun Schirner

PT 5.1.12

Schirner

Tel. +49-941-943-2534
Fax  +49-941-943-812534

Sigrun.Schirner@ur.de