Go to content

Susanne Schober

Researcher, Dipl. Psych.


Research

Publications

Harder, B., Trottler, S., Vialle, W., & Ziegler, A. (2015). Diagnosing resources for effective learning via teacher and parent checklists. Psychological Test and Assessment Modeling, 57(2), 201-221.

Stumpf, E. & Trottler, S. (2015). Validierung von Auswahlverfahren für gymnasiale Begabtenklassen [Validation of the selection procedure for special gifted classes]. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 47(1), 24-34.

Stumpf, E., & Trottler, S. (2014). Auswahlverfahren der gymnasialen Begabtenklassen [Selection procedures of special gifted classes]. Karg-Hefte, 7, 34-40.

Harder, B., Trottler, S., & Ziegler, A. (2014). Begabende Umwelten, begabte Personen. Ein Plädoyer für eine ganzheitliche Begabungsidentifikation [Gifting environments, gifted people. A plea for a holistic identification of talent]. news&science, 38(3), 7-9.

Ziegler, A., Harder, B., & Trottler, S. (2014). Chinas Erfolg bei PISA: Zufall oder Artefakt? [China's success in PISA: Coincidence or artifact?] Labyrinth, 119, 22-24.

Trottler, S. (2013). Fallbeispiel Dirk Nowitzki [Case Study Dirk Nowitzki]. Journal für Begabtenförderung, 13(2), 62-66.

Harder, B. & Trottler, S. (2013). Beratung an der LBFH – der Fall Paul [Counseling at the LBFH - Case study Paul]. Journal für Begabtenförderung, 13(2), 54-61.

Harder, B., Trottler, S. & Ziegler, A. (2013). Die Entwicklung der Nürnberger Bildungs- und Lernkapital-Checkliste (NBLC) [The Development of the Nuremberg Gifted Identification Checklist (NGIC)]. Journal für Begabtenförderung, 13(2), 36-47.

Trottler, S., Harder, B. & Ziegler, A. (2013). Ressourcenorientierte Begabungsberatung [Resource-oriented counseling for the Gifted]. In B. Kopp, S. Martschinke, M. Munser-Kiefer, M. Haider, E. Kirschhock, G. Ranger, & G. Renner (Hg.), Individuelle Förderung und Lernen in der Gemeinschaft. Jahrbuch Grundschulforschung Bd. 17 (S. 242 – 245). Wiesbaden: VS Verlag.

Trottler, S. (2012). Mit Bildungs- und Lernkapital zur Leistungsexzellenz [With educational and learning capital towards excellence]. Labyrinth, 114, 5-7.

Ziegler, A., Harder, B. & Trottler, S. (2011). Forschungsperspektiven der Begabungsforschung: Der Tower of Creativity [Research perspectives of talent research: The tower of Creativity]. Journal für Begabtenförderung, 11(2), 55-68.


Presentations

Heilemann, M., Schober, S., Ziegler, A., & Stoeger, H. (2022, July). Extracurricular STEM education in Germany: The relevance of gender aspects for network partners organized within the Germany-wide STEM Education Networking Centre "MINTvernetzt". Poster presented at the 6th Network Gender & STEM Conference, Munich, Germany.

Harder, B., Mahn, M., Trottler, S., & Ziegler, A. (2013, September). The Development of the Nuremberg Gifted Identification Checklist (NGIC). Presented at the 3rd International Conference on Talent Development & Excellence (ICTDE) in Antalya, Turkey.

Trottler, S., Harder, B., & Ziegler, A. (2013, September). Resource-oriented Counseling at the State-Wide Counseling and Research Center for the Gifted at the University of Erlangen-Nuremberg. Presented at the 3rd International Conference on Talent Development & Excellence (ICTDE) in Antalya, Turkey.

Ziegler, A., Harder, B., Mahn, M., & Trottler, S. (2013, August). The Development of the Nuremberg Gifted Identification Checklist (NGIC). Presented at the 20th Biennial World Conference of the World Council for Gifted & Talented Children (WCGTC) in Louisville, USA.

Stumpf, E. & Trottler, S. (2012, Oktober). Validierung von Auswahlverfahren für Begabtenklassen [Validation of the selection procedure for special gifted classes]. Vortrag auf der Abschlusstagung des PULSS-Projekts, Akademie für Lehrerfortbildung und Personalführung, Dillingen.

Trottler, S., Harder, B. & Ziegler, A. (2012, September). Ressourcenorientierte Begabungsberatung [Resource-oriented counseling for the Gifted]. Vortrag auf der 21. Jahrestagung der Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Nürnberg.

Trottler, S., Harder, B. & Ziegler, A. (2012, September). Die Konzeption der Landesweiten Beratungs- und Forschungsstelle für Hochbegabung (LBFH) [The conception of the State-Wide Counseling and Research Center for the Gifted]. Poster präsentiert auf dem 4. Münsterschen Bildungskongress, Münster.



  1. HOMEPAGE UR

Susanne Schober

PT 5.0.10


Tel.  +49-941-943-1774
Fax  +49-941-943-1993

susanne.schober@ur.de